CITAT (Farbror Blå @ 03-11-2007, 23:02)

Jag tillhör fortfarande Svenska kyrkan , men har en del funderingar:
1. Staten och kyrkan har gått skilda vägar, vi har inte längre en statskyrka, eller hur?
Varför ska då politiker styra vad kyrkan gör?
Präster, diakonissor, organister vet tydligen inte hur en kyrka ska styras, utan politiker ska bestämma .
Är inte detta vääldigt konstigt?
Jag som är aktiv i kyrkan ser inte ens dessa politiker i kyrkan nån gång= de vet inget om kyrkoliv.
2. Hur kan svenska kyrkan,som enda samfund i Sverige, diskutera enkönade giftermål?
Bibeln borde väl vara kyrkans rättesnöre? Inte allmänhetens diskussioner, medias påverkan eller politik, oberoende av hur man
gillar/uppfattar kyrkans åsikter?
Hur fega är ledarna i svenska kyrkan, eller är det helt enkelt en produkt av att den styrs av politiker och inte troende?
Nej... vi har ingen statskyrka.
Javisst är det väl konstigt att politiker... som kanskre inte ens är troende, ska bestämma över kyrkan.
Brorsan min har varit kyrkopolitiker i en massa år... men han gav upp eftersom ingen brydde sig om hur finanserna hanterades och om någon öht brydde sig mer än om sitt eget arvode.
Javisst borde Bibeln vara kyrkans rättesnöre... men tyvärr... efter att ha hört biskop uttala sig... man behöver inte ens tro på Guds ord för att bli präst.
'
Enkönade äktenskap... det hela är produkten av lyckad lobbying från homosexuellas förbúnd och föreningar.
Hur "fega" ledarna är... Tja.. de ser väl om sin egen börs.... inte alls så många är bekännande kristen.