Hej Sanna,
Å tack för de orden :-D Du menar la att galenskapen råder totalt va? :-D fast jag vet inte om jag är rätt person att säga någe mkt om milda chili ;-) Jag tycker det är trevligt med stark chilipeppar bl a på vintern då jag är i behov av värme :-D men det finns mkt att anföra för att odla de söta å milda frukterna(vaddå plats??). OBS har man smakat dem så finner man affärens trista vattninga å smaklösa. Suckar när man måste ta till dem...
En bra start en är t ex Banana-finns en trevlig sort som heter Sweet Banana. Personligen är jag förtjust i en sort som kallas Pasilla baijo, som har en massa smak utan att vara brännande utan är mera åt russinhållet. Mild/Smakrik chilepeppar smakar absolut inte paprika utan det finns många varianter, mkt beroende på om de är tjockväggiga eller tunnväggiga. Checkoslovakian Black hade vi ett år och den är mkt trevlig och har skojig färg. Mild...många odlar ju Ancho men man får tänka på att plantan bär itne många frukter alls, så det kan bli lite länge mellan skördarna. Mmm vaffö ha bara en sort :-D Lipstick och de olika Apple som t ex Runåberg har är ju också fina sorter. Nu e de paprika :-D Annars är jalapeno en mkt trevlig mellanhet chilepeppar som med fördel kan användas grön faktiskt, och som 'r trevlig och lättodlad. Cayenne är också en lättodlad het chilepeppar - jag är inte så förtjust i cayenne men just lättheten gör den ju trevlig å vacker att ha :-)
Behöver Du mer tips?
Jag skall slå alla chilirekord i år hihihihi hoppas jag.
Hälsar Ingrid
|