Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jag har inte tid, Tänkvärd text
          Lady Hamilton
          Inlägg 04-11-2007, 17:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Denna text fick jag i min hand i veckan Den är tänkvärd anser jag (det är alltså inte jg som "skrivit" texten)

En liten betraktelse för dej som inte anser att du har tid

Jag har inte tid

Min farfars farfar arbetade 12 timmar varje dag, även lördagar Det var en arbetsvecka på 72 timmar.
          Dessutom skötte han en trädgård med ett litet hus, var kassör i skyttelaget, brandman vid den lokala brandkåren, tenor och notskrivare i sångföreningen. Han klippte själv sina 6 barn, halvsulade familjens skor, högg 8 m³ ved till vintern samt gjorde det mesta husgerådet själv.

Min farfarsfar hade kommit ner till en arbetstid på 54 timmar. Han övertog trädgården och var också brandman. Likaledes var han medlem i skyttelaget och i sångföreningen var han baryton. Men han hade varken tid att vara kassör eller notskrivare. Han klippte inte sina 4 barn och hans vedhuggning inskränkte sig till 1m³, för han hade börjat elda med kol. Husgeråd var något man köpte.

Min farfar arbetade 48 timmar i veckan, också han var trädgårdsmästare och medlem i skyttelaget. Men han hade varken tid med sång eller frivillig tjänst i brandkåren. Hans 2 barn gick till frisören. Vedhuggning till vintern? nej, men han gjorde lite slöjd då och då.

Min far är traditionstrogen och därför medlem i skyttelaget, men han går aldrig dit, han har slutat med familjeträdgården, det lönar sig inte längre och har inga barn hemma. Bränsle och kol till vintern? nej, han har fått elvärme, hur skall han annars få tid till någonting i våran jäktade tid? Han arbetar ju trots allt 45 timmar i veckan.

Och jag själv? Jag har överhuvutaget inte tid till någonting, inte till att sjunga och absolut inte till frivillig tjänst.

HUR skulle jag kunna det med en så slitsam och lång arbetstid som 40 timmar i veckan? eller mindre............

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Netha
          Inlägg 04-11-2007, 22:03
          Länk hit: #2

Gäster

Sitter också här just nu ... men har mer o mer börjat prioritera bort surfandet. smile.gif

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 04-11-2007, 22:18
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

CITAT (Netha @ 04-11-2007, 22:03) *
          Sitter också här just nu ... men har mer o mer börjat prioritera bort surfandet. smile.gif

Jag med, för jag har inte tid och det känns ganska bra ...

Citera
          Netha
          Inlägg 04-11-2007, 22:20
          Länk hit: #4

Gäster

CITAT (Snöflinga @ 04-11-2007, 22:18) *
          Jag med, för jag har inte tid och det känns ganska bra ...

Jag gör det fastän jag har all tid i världen. wink.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 17:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon