CITAT (andreas i uppsala @ 15-01-2004, 18:46)
Du glömde i alla fall jubaea chilensis.Det är den härdigaste fjäderformade palmen.Den anses vara härdig till -15 och ex i schweiz har klarat -20 utan problem(vuxna) Den växer liksom butia's mycket långsamt och är därför ofta mycket dyr.Den trivs bättre i lite kyligare trakter än i de sommarvarma delarna av USA.Det är därför man nästan aldrig ser några bilder av den därifrån.
Angående sabal minor ås är den inte lika härdig här som i USA.I dess ursprungsområde är somrarna mycket långa med vintrar som är mycket korta.Tempraturen faller bara under nollsträcket någon/några nätter.Men då kan det bli riktigt kallt.
Sabal minor klarar inte av våra långa blöta vintrar lika bra.Jag skulle gissa att den endast är härdig till 10-15 minus här om ens det.
Trachycarpus palmerna är den bästa palmen för oss.Den växer relativt fort upp till 30cm stamm om året(hos äldre)om man vattnar och göder den väl.
Vad har han för växter förutom det?Har inte några bananer eller passionfrukter?
mvh
andreas
Jodå, han har nästan allt som hör "medelhavet" till men någon banan hade han inte för tillfället. Den måste ju förvaras i varmväxthus eller i ett s.k. uterum med värme under vintern och han har inget uterum än så länge.
Däremot byggs butian in liknande den andra palmen på bilden.
Han hade en diger lista på palmer som han påstår passar här, så det kanske var just "Leifs lista"? Han tänker försöka sig på en del andra sorter på listan.
Jubaea chilensis... den saknades visst på Görans lista tror jag... måste visst tala om det för honom. Själv vet jag inte mer än vad jag har läst på eller fått mig berättat, men jag är idel öra!! Berätta gärna mer!