Leif's lista är inte precis stor.Själv ska jag bl a testa nannorrhops,rhapidophyllum,jubaea,chamaerops,cerifera,olika trachycarpusarter och några till. Sen finns det härdiga bananer också.Musa basjoo anses vara den härdigaste men det finns lokala varianter från norra japan och ryssland som anses extra härdiga.Dessa lokala varianter av basjoo har jag tänkt att testa.Musa basjoo sp. sapporo från norra japan anses vara härdig ner till-19 utan skydd. Det finns även musa basjoo varigiata.Det finns dock endast på 2 ställen, i holland och i belgien.Ägarna verkar inte vilja sälja eller dela dem så att andra kan ta del utav dem.Fast bananer ska i mitt tycke ha helt gröna blad.
Om jag var göran så skulle jag plantera ut filiferan till sommaren.De är förvånansvärt härdiga sålänge det inte är en robusta(även om den också är härdig)
Vet du om göran har testat arizona cupress,poncirus och poncirus hybrider, härdiga agave's,eucalyptus,lager,cupress,härdiga olivträd,korkek och stenek? Jag har och jag har tänkt pröva dessa även fast majoriteten behöver ordentligt med skydd. mvh andreas
Ps.kolla mitt album.Där kan du bl a se en av mina palmer(den minsta)ds
|