Många Austinrosor är riktigt härdiga, säkert zon 5. Dock har ju växtplatsen stor betydelse som vanligt. Visst behöver de gödning, liksom andra rosor som blommar rikligt. Poulsen-rosorna är varken härdigare eller mindre kinkigare i mina ögon. Inte minst doften som ofta är helt ljuvlig gör att Austinrosorna har en given plats i min trädgård.
Tradescant är läcker, men en av de minst härdiga Austin tagit fram och ganska känslig. Munstead Wood och Clarie Austin är helt nya hos Austin och jag vet inte mer än att Flora Linnea får in dem till hösten 2008.
Crocus Rose är mycket härdig och frisk, säkertligen zon 5. Mary Rose är också i den klassen. Andra rosor som jag förstått fungerar bra i högre zoner (5) är:
A Shropshire Lad, Crown Princess Margareta, Gertrude Jekyll, Harlow Carr, Eglantyne, James Galway, Leander, Queen of Sweden, The Pilgrim, The Mayflower, Wild Edric och Winchester Cathedral.
Grundstammarna spelar nog viss roll, men vad jag förstått odlar man även i Danmark ibland på Laxa, som är den som används i England. Det är viktigt i alla avseende att plantera djupt.
Kontakta Flora Linnea, jag vet att de har en dialog med Austin angående vilka sorter som lämpar sig för nordligare klimat.
|