Jahaja - en tripp till Nora i sommar låter mer och mer livsnödvändigt...
Jag har faktiskt redan börjat kasta blickar ut på kommunens mark utanför min tomt.... Planlagd som "parkmark" (för dem som uppskattar parknässlor, parkkirskål och parktistlar....), så tyvärr får jag varken köpa eller arrendera den....

Den måste vara tillgänglig för allmänheten.... Men man kanske kan be att få plantera lite på eget bevåg - en liten rosen-ö eller två...

Allmänheten får gärna promenera bland mina rosor, bara jag får plantera nånstans!
Det är ju inte konstigt att man får flytta och flytta.... när man köper rosen så är det ju ursvårt att gissa sig till hur den tänker växa... Även om man till och med sett den hos någon annan, så är det ju påverkan av växtplatsens förutsättningar osv. Grannen med tomten bredvid tog över efter en farbror som gödslat med konstgödsel i 60 år, så av jorden är nästan bara grus kvar. Köper vi samma ros så blir den 2 meter hög hos mig men bara 1 meter hos henne. Å andra sidan övervintrar saker bättre hos henne, för den utarmade jorden släpper igenom fukten fortare.