CITAT (Berith @ 08-11-2007, 11:43)

Jag vet inte om b menade mej med sin sista mening, men jag menar verkligen att jag skulle bli fruktansvärt förolämpad om en präst skulle ta hand om mej i en traumatisk situation.
Jag känner många som 'aldrig' går i kyrkan, men tycker kyrkan är bra när livet är som svårast - när någon avlidit exempelvis. Efter den stora diskoteksbranden i Göteborg, där många muslimska barn dog, var det många av deras anhöriga som föredrog exempelvis ett församlingshem framför ett helt anonymt och sterilt stadshus.
Jag håller dock med om att kommuner bör ha fler alternativ, har de stadsdelar där en majoritet är muslimer så bör de ha beredskap för krisjourer även där.
Sen är det som vanligt : för ateisten är en kyrka bara ett skjul, om än laddat med vissa symbolvärden möjligen. För den religiöse är dock kyrkan mycket mer än ett skjul, och om samhället ska ha blott 1 krislokal så antar jag att de icke-troende har lättare att anpassa sig till att vara i en kyrka än vad en troende skulle ha att anpassa sig till skolans gymnastiksal, i ett krisläge med många döda, skadade eller saknade.