Ja du Mia här är både kaos och ordning, jag breddar ständigt rabatter nu senast i höst och vips fick jag plats med 20 rosor till i vår och det gör mig lycklig att sitta och klura på hela vintern. Dom rosor jag väljer läser jag i rosböckerna om, kollar nätet, Roslistan och frågar rosvännerna om, där är jag väldigt noga, sedan blandar jag hur som hellst i rabatterna, färger som krockar stör mig inte, det går inte vara så petig, annat är viktigare. Jag vill testa många olika sorter, inte ha en massa av samma ros ( men Katharina Zeimet har jag 25 st. av, ett rent undantag ) Min trädgård är för liten för att ha de olika grupperna var för sig även om det vore önskvärt, det är ju ingen park man har så.... Undviker en massa klena zon 3 rosor, jag har en del men det blir mycket extra jobb med att kupa, snurra in i vinterväv osv. Man måste ha ett stort och bra bassortiment med rosorna som aldrig krånglar, är friska och fryser ner obetydligt, på min framsida väljer jag mest zon 5 rosor. Köper också stamrosor, klena rosor för krukor, det är perfekt, så mycket roligare än pelargoner och andra sommarblommor. Jag blandar med en del perenner i rabatterna men har gett bort mycket till grannar och vänner, tycker bäst om div, dagliljor och vanliga liljor, akleja, digitalis, alunrot, julrosor, men det är rosorna som ska fylla rabatterna och vara det dominerande. Sista åren har jag köpt många Klematis det är en stor favoritväxt som är så underbart mellan rosorna, letar alltid efter plats till nya sorter.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|