Jag håller som vanligt med Anders Roslagen i det han skriver, en blandning av de svenska ädellövträden kan inte bli annat än bra. Men personligen skulle jag vilja tillägga ytterligare en gammal svensk art, nämligen boken. Visserligen finns den väll inte naturligt i Mälardalen, men nog borde det gå att plantera om man väljer rätt plats och sköter om dom lite? Här på västkusten sprider dom sig friskt i områden där det finns vuxna träd, och eftersom dom är skuggtåliga så klarar dom sig riktigt bra bland den andra vegetationen trotts att dom växer lite långsamt. Och dom klarar sig på rätt dålig jord, dom gror överallt. Inne i djup granskog, i bergskrevor, i djup mossa, på vattensjuk mark.
Det där med vatten och fälld granskog är ett problem har jag förstått, men ett alternativ kan vara att bara låta marken stå för sig själv några år. Då kommer asparnas rotskott växa upp en bit, fälla löv och lösa problemet. Tråkigt att behöva vänta ytterligare flera år bara...
Är det verkligen sant att det är så mycket torrare på östkusten? Det är väll något mera nederbörd här i väst, men knappast så mycket att det kan vara orsaken? Visserligen har jag det ganska lagom fuktigt året om, men jag aldrig tänkt på det som annat än normalt.
|