CITAT (kerstin z5-6 @ 08-11-2007, 21:28)

Aha -ja det gillar ju jag med -Färgstämt för mej är:
Rosor som bryter snyggt mot varandra tex ljust rosa mot mörkt lila -med låga perennsällskap i lila o vitt ..
Inte ton i ton .. fast det har jag nog nånstans det med ..
Just den kombon gillar jag också! Och blekrosa + vinrött - har 'New Dawn' ihop med slingerstormhatt och Clematis purpurea plena elegans.
Mellanrosa kombinerar jag gärna med svart/brunt, för att sänka Barbie-faktorn lite... typ Blush Damask + brun Iris germanica + höstsilverax (föredrar 'Pink Spike' framför 'Brunette', tycker det bladverket är ännu svartare).
Starkrosa, som 'Officinalis' och 'Rose de Rescht' tycker jag är svåra... Funkar iofs alltid med svart och vitt, och även limegrönt tycker jag är OK. Men på det hela taget så tycker jag att just den starka färgen är knepig.... Visa gärna era lyckade kombinationer!
Gula rosor (jag har bara blekare gula, 'Graham Thomas' är nog vassast av dem) har jag gärna ton-i-ton, som med Echinacea 'Sunrise', gula kejsarliljor och jättedaggkåpa. Men även här gillar jag mörkt lila, nästan svart, gärna i form av klematis.
Har upptäckt prydnadsgräsens tjusning, och gillar att de också tillför något extra, och räddar många kompositioner från att totalt ramla över kanten till gull-träsket....
CITAT (Anders Roslagen @ 08-11-2007, 23:09)

Jag har två kluster - ett som går i kalla färger och ett som går i varma.
Det är där jag har fundror just nu.... alla mina rosor i lååånga rabatten (finns upprabblade i
den här tråden) - vissa är kalla och vissa är varma, hur blir det sedan....
Dessutom undrar jag om växtsättet... tänk om Maximan blir en sån där jättebuske som man ser ibland - då kommer den att spränga stenkanten och ta över helt.... Austinrosorna är jag mer säker på, de tror jag kommer vara snälla rabattkompisar/staketklättrare.
Men men - det är ju bara att plocka fram grepen och kavla upp ärmarna om det inte blev som man tänkt sig.