Hittade lite jag vill fråga om, eller bara kommentera...
CITAT (Anma @ 08-11-2007, 12:11)

Där tror du fel. Prästen finns inte där i en krisstituation i egenskap av präst. Utan som en person som (förhoppningsvis) är duktig på att ta hand om personer i kris och som en medmänniska.---
Det här tex - är han inte där i egenskap av präst?
CITAT (Magdis @ 08-11-2007, 12:42)

Jag är ledsen, men detta var nog något av det dummaste jag någonsin hört. Är du verkligen så antikristen att du till o med i en krissituation skulle ha sinnesnärvaro nog att klanka ner på att det är en präst som tar hand om dig i en svår stund?

Ja tyvärr.
CITAT (aanderss @ 08-11-2007, 12:54)

skulle du värkligen vilja vara i ett bibliotek
Jaa varför inte...? Det skulle såklart inte vara där alla springer runt för att låna böcker.
CITAT (Cacki @ 08-11-2007, 13:31)

---
Även om man inte tror på Guds ord så tror jag man kan påverkas av kyrkans "varma" miljö.
Jag reagerar faktiskt också på att du skulle känna dej förolämpad, Berith. Skulle någon som inte är ett dugg intresserad av sport då känna sej förolämpad av att man samlades i sporthallen??
Men tycker man att det skulle kännas så vämjeligt att behöva gå till kyrkan av ateistiska skäl så tror jag faktiskt att man skulle se till att den personen skulle kunna få hjälp ändå. Det skulle nog bara handla om ett väldigt litet fåtal, så det borde väl kunna hittas individuella lösningar för dem också.
När jag föreslog idrottshallen så var det såklart inte för att idrottsledare eller tränare skulle utöva sin sport där just då. Ok, det kan ju uppfattas som samma sak för dom som jag skulle uppfatta kyrkans medverkan för mej.
CITAT (gammelnalle @ 08-11-2007, 15:58)

---
Berith:
NEJ jag menade inte speciellt dig utan att jag känner själv männsikor som inte gärna sätter sin fot i t.ex skolan: "Det till och med luktar som när jag gick där" (Hade själv svårt för skolan innan jag började jobba där)
b som inte har mycket över för kyrkan men även har fått hjälp av präster TROTS att jag är ateist och ej medlem i någon kyrka.
Ok

. Det dröjde faktiskt länge innan jag uppfattade kyrkan som byggnad, att det ju var människorna runt kyrkan som skapade det religiösa. Nu ser jag den fina byggnaden och inredningen där istället och tycker om att besöka kyrkor. Och jag har inte varit med om nåt traumatiskt eller otäckt där utan kände bara att det var nåt som tog emot.
CITAT (netaave @ 08-11-2007, 16:18)

Tror deras utbildning i psykologi och krishantering är en ganska stor del i densamma.
Likvärdig kurators.
Aha, så prästerna utbildas alltså i krishantering.
CITAT (Hannele @ 08-11-2007, 17:43)

Det handlar inte om religion, utan att prästerna och diakonisssor och annan personal inom kyrkan har erfarenhet och gedigen utbildning om olika krissituationer.
En till som pratar om att prästerna utbildas i krishantering...
CITAT (ingrid fuxwall @ 08-11-2007, 20:21)

Förstår inte problemet?
Kyrkan organiserar snabbt i en krissituation och de som vill ta del av den hjälp de erbjuder, tar emot hjälpen. De som inte vill avstår självfallet och väntar på annan hjälp.
ingrid
Vilken annan hjälp är det?
CITAT (Anma @ 08-11-2007, 20:31)

Samma här. Dessutom fanns detta förfarande redan på den tiden då kyrkan tillhörde staten. Det är ju bra att krishanteringen inom kyrkan fortsatt även efter "skilsmässan" med tanke på hur dåligt den kommunala och statliga krishanteringen ofta är...
Kan du utveckla det där sista - kommunal och statlig krishantering - finns det olika krishanteringar...??