Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Planterade björkar, Varför så plågade och fula?
          Huggorm
          Inlägg 02-11-2007, 12:42
          Länk hit: #1

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Jag har lagt märke till ett märkligt fenomen under mina omfattande resor på svenska och norska landsvägar. Björkar tål inte att planteras. Ja, så verkar det i alla fall, då en påfallande stor andel av alla planterade björkar man ser är tydligt illamående. Finns alla sorters krämpor på dom, en del är knöliga och krokiga så man knappt tror dom lever, andra ser ut som stora häxkvastar hela träden, och ytterligare andra ser helt sönderblåsta ut trotts att de står i hyggligt lä. Det är då främst björkar planterade längs vägkanterna och i samhällen. Ibland ser man dom stå tillsammans med andra, normalt sett ömtåligare träd som ser helt friska ut. Men jag har även lagt märke till en björkplantering där träden ser förskräckliga ut. Visserligen fungerar dom nog som amträd till några ädellövträd eller kanske fruktträd, varannan pinne är någon helt annnan art och hälften så stor. Men ändå, björkar skall ju frodas vart än dom hamnar.

Varför är det så här? Björkar klarar ju de annars de sämsta förhållanden, långt efter att alla andra lövträd gett upp ser man ståtliga björkar som verkar trivas helt utan besvär. Men så fort dom är planterade så ser dom ut så man tycker synd om dom.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          CGB
          Inlägg 10-11-2007, 06:57
          Länk hit: #2

Gäster

Planterade en tårbjörk, Betula pendula 'Youngii' senaste vår eftersom jag ville ha en hängande paraplyform i ett hörn av trädgården. Tårbjörken torde vara den härdigaste arten av möjliga alternativ för det här syftet.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 10:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon