CITAT (pejori @ 10-11-2007, 11:41)

tycker det är självklart att det är kyrkan som samlingsplatsen är...
kyrkan står ju för "friden" "lugnet" "sinnerligheten" och så vidare...
hur kul och okänsligt skulle det inte vara att ha krishanteringen i simhallen?
sen kan man tycka si eller så om präster, men den som ofta möter mäniskor i sorg och kris är ...just präster.
dom vet vilka tankar som rör sig i huvudet på t.ex. en mamma som förlorat sitt lilla barn...
hur man tänker och mår när ens käraste omkommit i olyckor eller våldsdåd.
är man i akut kris är det nog det sista man tänker på om lyssnaren är präst eller rörmokare.
då vill man att någon lyssnar eller bara finns med...
Som sagt... Jag förstår inte det självklara i att ha kyrkan som samlingsplats. Tror knappast att en katastrof blir mindre av att man går till kyrkan. Och när alla drabbade samlas, alla dessa förtvivlade föräldrar och barn och andra är det nog svårt att finna frid och ro. Just då, det kommer säkert senare. Kanske veckor och månader senare. Men just vid första samlingen är det nog mest gråt och kaos. Eller tror ni att dessa förtvivlade anhöriga sätter sej i bänkarna och bara slutar gråta och lugnet infinner sej....?
Och om du jämför simhallen och kyrkan så förekommer det nog inte varken bröllop, barndop, begravning eller konfirmation i kyrkan
samtidigt som krisgruppen samlas där. Precis som det naturligtvis inte förekommer handbollsmatch eller gymnastikuppvisning i idrottshallen (som jag föreslog tidigare) om det skulle samlas en krisgrupp där. Ganska dum jämförelse tycker jag.
Jag tror inte att präster är dom som oftast (ofta - men inte oftast) möter människor i sorg och kris. Tänk bara på alla poliser som är först på plats vid trafikolyckor, tillsammans med räddningskåren. Till exempel. Dom får nog ta hand om större sorger och kriser än prästerna, när dom kommer in i bilden.
Och dom enda som vet vad som rör sej i huvudet på andra i vissa situationer är bara dom som varit med om nåt liknande.
Neej det håller inte, pratet om att det är självklart att det är kyrkan och personalen där som ska hålla i krishanteringar.