Tyvärr finns det inga skyldigheter som kattägare, men däremot kan man försvåra uppfödningen för någon som inte är seriös.
Det finns två stora organisationer som bevakar raskatternas intresse. Det är SVERAK och Independent-klubbarna. Där är kontrollen och kraven som Karin från Skara beskriver dem. Raglerna är desamma idag (Var perseruppfödare samtidigt som Karin och håller till viss del fortfarande på). Kontakta framför allt SVERAK och Independent och tala om vad det är för person och vad ni har fått av denne. Sen kan man också kontakta kommunens Miljö & häsoskyddskontor, deras skyldighet (M&H) är att hålla koll på djurskyddet i kommunen. Såna här uppfödare ska MÄRKAS och hängas ut.
Sen ber jag att få påpeka, när det gäller öronskabben. Det finns resistenta stammar av denna ohyra, som gör att det slutar med avlivning i alla fall. Det är inte för att skrämmas, men det är tyvärr fakta.
Jag lider med er och framför allt katten. Detta är sådant man hade hoppats att den så kallade djurskyddsmyndigheten hade satsat på, istället för om hästar går ensamma och vilka idiotiska påfund de höll på med.
Jag håller tummarna för er, och hoppas att allt ska gå bra.
|