*Ulrica*
10-11-2007, 11:06
Hej...
Kanske finns det någon här som kan hjälpa mej hjälpa min syster, själv kan jag inget om detta...
Bakgrund:
För en vecka sedan köpte min syster en kattunge som är 50% Maine Coon. Mamman (endast 9 mån.) hade varit på rymmen... Min syster märkte att kattmamman kliade sig mycket i öronen och liksom ruskade på huvudet så där som katter och hundar gör om det kliar i öronen. Kattungen hade var i ögonen och verkade lite snorig men när min syster påtalade detta talade säljaren om något annat. Min syster fick heller inget riktigt svar på varför det bara fanns en kattunge. Annars verkade säljaren väldigt mån om sina katter (hade många raskatter) och uppträdde kunnigt. Hon hade en väääldigt bra kontakt med "sin" veterinär men hade inte vaccinerat kattungen. Detta var på lördagen. På måndagen var kattungen märkbart sämre med snuva, var ur ögonen etc. Min syster talade med veterinär om vaccination men fick rådet att vänta tills kattungen var frisk. På tisdagen kräktes kattungen och verkade ha svårt att andas så min syster ringde igen och fick rådet att komma in akut. Veterinären sa att kattungen var det värsta fallet av öronskabb hon sett någonsin på en katt samt att den hade kattsnuva vilket sannolikt katten kommer att få leva med resten av livet. Min syster fick medicin mot skabben. Kattungen äter och dricker bra men min syster tyckte att den verkade lite loj igår. Min syster är jätteorolig...
Mitt antagande:
Försäljaren måste ju ha vetat att hennes katter hade öronskabb eftersom det var så tydligt på den stora katten. Rimligtvis har kattungen fått kattsnuvan av de vuxna katterna vilket innebär att säljaren även måste ha vetat eller åtminstone misstänkt även detta. Tydligen kan kattsnuva leda till missfall etc. vilket kan förklara att det bara blev en unge. Jag tycker att det verkar som om min syster har blivit lurad av en skamlös människa som inte tar hand om sina katter ordentligt.
Fråga:
Har människor som säljer katter någon skyldighet att se till att deras djur och de djur de säljer är friska? Har de skyldighet att informera om sjukdom skulle kunna förekomma? Har min syster någon rättighet att klaga eller har försäljaren agerat helt rätt? Vad skulle ni ha gjort i hennes situation? Försäljaren är inte någon "riktig" uppfödare.
*Ulrica*
10-11-2007, 12:04
Kolla bara på honom, lille Sixten med mustaschen:
[attachment=9365:1.jpg]
Inte konstigt att min syster tog med honom hem trots att han hade var i ögonen....
Det där är jättesnårigt, jag skulle kontakta kommunens konsumentrådgivare och kolla hur det regleras. Sverak kanske också kan ge svar. Men onekligen låter det som om uppfödaren lämnar en del övrigt att önska...
Mvh
Fenja
KarinSKARA
10-11-2007, 15:09
Jag födde upp Perser innom SVERAK för 25 år sedan och då var reglerna välldigt stänga.
Tror inte de lättat nämvärt på detta området, med att föda upp och sälja sjuka djur.
Försök att få reda på om det är SVERAK eller ett fristående som uppfödaren tillhör.
Kontakta sedan dessa för att få regelverket.
Du skrev att hon hade flera raskatter, kanske uppfödaren även ställer ut.
Finns då kattsnuva i hemmet, tror jag förbundet skulle bli ytterst tacksamma att få information om detta. MEN kontrolera ordentligt att det verkligen rör sig om kattsnuva innan anmälan.
På min tid fanns även regler att man EJ fick para i kors över raserna eller villt.
Olyckor händer ju ibland men dessa kattungar skulle ha exakt samma veterinärintyg och vaccinationer innan försäljning.
din syster är tyvärr ett levande exempel på, varför man aldrig ska köpa ett djur med rinnande/variga ögon och tendens till snuva.
Hur söt den än är, så är det du som köpare som får den ekonomiska smällen för att du tycker "synd om" eller tycker kattungen är söt
mycket ansvar ligger också på köparen, och man ska inte gynna oseriösa uppfödare
jag vet att det är svårt att lämna en söt och sjuk kattunge, men det kan bli en mycket dyrbar historia som kan sluta med att man förlorar både djur och pengar.
beklagar verkligen det som hänt, men tror inte "er uppfödare" är annat än en person som har raskatter och avlar friskt i rent penningsyfte
Jag vet inte vilka skyldigheter försäljaren har men mitt råd till alla som tänker köpa katt eller hund är att se till att de är vaccinerade.
Söt kisse!
Tyvärr finns det inga skyldigheter som kattägare, men däremot kan man försvåra uppfödningen för någon som inte är seriös.
Det finns två stora organisationer som bevakar raskatternas intresse. Det är SVERAK och Independent-klubbarna. Där är kontrollen och kraven som Karin från Skara beskriver dem. Raglerna är desamma idag (Var perseruppfödare samtidigt som Karin och håller till viss del fortfarande på). Kontakta framför allt SVERAK och Independent och tala om vad det är för person och vad ni har fått av denne. Sen kan man också kontakta kommunens Miljö & häsoskyddskontor, deras skyldighet (M&H) är att hålla koll på djurskyddet i kommunen. Såna här uppfödare ska MÄRKAS och hängas ut.
Sen ber jag att få påpeka, när det gäller öronskabben. Det finns resistenta stammar av denna ohyra, som gör att det slutar med avlivning i alla fall. Det är inte för att skrämmas, men det är tyvärr fakta.
Jag lider med er och framför allt katten. Detta är sådant man hade hoppats att den så kallade djurskyddsmyndigheten hade satsat på, istället för om hästar går ensamma och vilka idiotiska påfund de höll på med.
Jag håller tummarna för er, och hoppas att allt ska gå bra.
*Ulrica*
10-11-2007, 18:27
Tack för era svar. Jag tror inte den här människan är någon "riktig" uppfödare som ställer ut och är medlem någonstans så då kan väl inte organisationer som SVERAK göra något? Det blir ju då bara en vanlig privatperson som har sålt ett djur till en annan privatperson. Men tråkigt är det. Min syster var vaken nästan hela natten. Som tur var är de jättegulliga och snälla på veterinärmottagningen och hon har fått lov att ringa hur mycket som helst för att bli lugnad...
Min syster orkar inte och vill inte klaga men jag ska se till att den där människan åtminstone får veta att hon har sålt en sjuk katt.
Jag håller med er som varnar, köp aldrig, aldrig en katt som inte har blivit besiktigad av en veterinär!
CITAT (*Ulrica* @ 10-11-2007, 18:27)

Tack för era svar. Jag tror inte den här människan är någon "riktig" uppfödare som ställer ut och är medlem någonstans så då kan väl inte organisationer som SVERAK göra något? Det blir ju då bara en vanlig privatperson som har sålt ett djur till en annan privatperson. Men tråkigt är det. Min syster var vaken nästan hela natten. Som tur var är de jättegulliga och snälla på veterinärmottagningen och hon har fått lov att ringa hur mycket som helst för att bli lugnad...
Min syster orkar inte och vill inte klaga men jag ska se till att den där människan åtminstone får veta att hon har sålt en sjuk katt.
Jag håller med er som varnar, köp aldrig, aldrig en katt som inte har blivit besiktigad av en veterinär!
Vitsen med att kontakta SVERAK är ju också att de har en notering om uppfödarens agerande, vare sig den är medlem eller inte. Vill uppfödaren sen gå med i någon anslutning så är det betydligt svårare.
Sen vet jag att det finns medlemmar i SVERAK, som åker runt och försöker "tala" denna typen av uppfödare till rätta. SVERAK har ju också medel...
*Ulrica*
10-11-2007, 20:47
CITAT (MariaS @ 10-11-2007, 18:40)

Vitsen med att kontakta SVERAK är ju också att de har en notering om uppfödarens agerande, vare sig den är medlem eller inte. Vill uppfödaren sen gå med i någon anslutning så är det betydligt svårare.
Sen vet jag att det finns medlemmar i SVERAK, som åker runt och försöker "tala" denna typen av uppfödare till rätta. SVERAK har ju också medel...
Smart! Bra idé! Det ska jag absolut göra! De vill ju säkert förhindra att raskatter blandas ut etc. etc.
anncharlotte
11-11-2007, 20:36
Rent rättsligt är det ju så att om en uppfödare säljer en katt till en privatperson så gäller konsumentköplagen, vilket innebär att uppfödaren har skyldighet att stå för fel som fanns hos katten när den levererades under 3 år, detta gäller alltså fel som inte uppdagades under vetrinärbesiktningen men som ändå fanns där-
Är det två privatpersoner eller två uppfödare som har gjort en affär så gäller det som är avtalat, man har alltså möjlighet att avtala bort alla skyldigher som säljare eller rättigheter som köpare.
Om man räknas som uppfödare eller inte är svårt att avgöra, men det har inte så mycket att göra med om man är medlem i sverak eller inte, har man tagit ett antal kullar så är man uppfödare, i vissa fall har även förstagångsuppfödare bedömts som näringsidkare.
Om vi nu tror att denna uppfödare är sverakansluten, så har hon skyldighet att innan hon säljer sina kattungar vetrinärbesikta dom, vetrinärbesiktningen får inte vara mer än 7 dagar gammal, hon måste också vaccinera kattungarna 2 gånger. Blandraskullar är inte tillåtet inom sverak, det kan iofs förekomma om det är ett misstag men förbundet måste informeras.
Är denna uppfödare inte sverakansluten kan inte sverak göra så mycket, det ni bör göra är att anmäla det till konsumentverket. Sen om det hjälper så mycket är väl tveksamt men förhoppningsvis får uppfödaren lite problem i alla fall.
Och ett råd är köp inga kattungar som inte är friska och vaccinerade, ser katten inte helt ok ut är det bättre att leta reda på en annan kattunge, visst det kan vara svårt att lämna kvar en vanvårdad kattunge i sitt hem. Men att köpa den innebär att "uppfödaren" fortsätter att föda upp kattungar utan att ge dom den start i livet dom behöver.
Snigelhatare
12-11-2007, 01:39
Jag tycker absolut att du ska kontakta Sverak eller IDP. Hon riskerar att bli utesluten, vilket innebär att hon i framtiden inte kan få ut stamtavlor på sina renrasiga katter.
emmas matte
12-11-2007, 09:48
det här hör inte hemma här i debatten om katter. men nån skrev om hästar, de är flockdjur o trivs inte ensamma, lika lite som alla andra flockdjur,är mycket glad för den nya lagen så att man slipper se hästar som bara står och är uttråkade ensamma i hagar. .har man råd med en häst så kan man ha råd med ett sällskap till hästen. Eller gå ihop med en annan hästägare o ha djuren tillsammans.
Detta är min åsikt, alla djur ska ha en så bra omvårdnad vare sej de är raskattor eller bondkatter,hästar eller vad ni vill. Emmas matte(blandrashund)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.