Läste nyss i Recepttråden att Ingrid F hade gele (el om det var sylt) som höll i uppemot tio år i jordkällaren. Kom då att tänka på bäst före-märkta kryddor på burk.
För ett tag sedan då jag gjorde pizza... såg jag på Oreganoburken, att den passerat bäst före med 5 år 8 mån! Tog då en titt på alla kryddburkar... hittade malen Vitpeppar som gått ut i maj 2003 och malen Kanel som borde kasserats i mars 2005.
Alla dessa funkar fortfarande... möjligen har Oreganon tappat lite, men kanel och vitpeppar är helt OK.
Kollar ni kryddhylla/skåp och kasserar allt som passerat bäst före datum?
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642
Jag har hört att kryddburkar kan bli riktiga bakteriehärdar med tiden. Det kommer in ånga när man kryddar i den varma maten. Men inte bryr jag mig om det, har ändå någonslags två års regel, har datumet gåt ut två år sen slängs burken. Men det händer inte så ofta längre, köper bara kryddor som används flitligt. Ja, någon curryburk kan ju bli stående, använder inte curry så ofta.
Medlem
Antal inlägg: 2 458
Medlem nr: 5 087
CITAT (Anma @ 10-11-2007, 23:27)
köper bara kryddor som används flitligt.
Samma här. Kryddor som jag använder sällan, och som jag vet skulle bli stående över utgångsdatumet, försöker jag hitta som färsk kryddväxt istället och använder upp allt då.