Man får inte glömma att man ofta matar fåglarna mest för sin egen skull. Att som mes leva på solrosfrön en hel vinter är ungefär lika nyttigt som om vi uteslutande skulle äta chips. Det finns forskning som visar att sådana fåglar på våren är i sämre kondition än de som inte matats. Visst överlever individer som annars skulle ha dukat under, och det låter grymt att säga att det är naturligt att de ska dö. Men om de häckar i dålig kondition är det ju synd om deras ungar som kanske får dåligt med mat. Talgbollar är bra. Det har redan nämts insektsfoder, här en länk (tyvärr på tyska) där man kan beställa:
http://www.vivara.de/main_category/id=1/pr...ogelfutter.htmlRödhakar, järnsparvar och nuförtiden tydligen även svarthättor kan övervintra i södra Sverige. De gillar insekter men kan även äta annat (russin, havregryn, torkade bär, smulor från talgbollar...). Hygienen är jätteviktig. I bl.a. bröd och jordnötter bildas det snabbt mögelgifter. Fodret som ligger på marken blir lätt förorenat av spillning, och de fåglar som äter på marken kan då bli sjuka. Blir det en salmonellaepidemi så dör de. Det är mord att fortsätta mata då. Håll rent under fågelbordet, byt gärna plats på det ibland och SLUTA mata så fort du ser en hängig fågel som inte orkar flyga (såvida den inte har råkat ut för en katt eller ett fönster så klart). Det är en MYT att man måste fortsätta att mata när man väl har börjat. Fåglarna drar runt mellan olika foderplatser, äter bokollon i skogen, lägger upp förråd (den som inte tror mig får gärna komma och titta på mina entitor som tillbringar hela dagarna med att flyga fram och tillbaka med frön i näbben), hittar övervintrande insekter och spindlar och klarar sig alldeles utmärkt. De är ju anpassade för att övervintra här och man visar dem ringaktning genom att påstå att de inte klarar sig själva. Enda gången som de verkligen har problem är på våren när insektsätarna har kommit och det blir bakslag i vädret.
Sätt aldrig ut varmt vatten till fåglarna när det är minusgrader, det kan frysa fast i fjäderdräkten. De äter snö. Skulle det inte vara någon snö kan man krossa isbitar.
På våren är det viktigt att sluta mata när fåglarna börjar häcka. De allra flesta fåglar, även fröätare, föder upp sina ungar med insekter. Om de förleds att fortsätta hämta frön eller bröd vid fågelbordet och mata sina ungar med det, får ungarna bristsjukdomar.
Det spenderas massor av pengar på fågelmat varje vinter. Tänk om de pengarna skulle gå till fågelskydd istället där de gör nytta (biotopskydd t.ex. eller varför inte forskning). Det är bara några få arter som kommer till fågelborden, och ingen av dem är hotad. Ett billigt tips är att lämna lite brännässlor och tistlar, ha det lite stökigt i ett hörn av trädgården. Där finns både ogräsfrön och småkryp till fler fågelarter än dem som kommer till fågelbordet.
Ja, ursäkta om det blev en lång harang det här men jag är så engagerad i det här för jag tycker att fåglarna ska ha det så bra som möjligt. Tyvärr hör man ofta s.k. „fakta“ om fågelmatning på TV etc, men de människorna är sällan experter och säger bara vad som förväntas av dem.
Skulle kanske tillfoga att jag själv matar fåglarna, men jag medger att jag gör det för min egen skull och ser till att maten är omväxlingsrik. Problemet med nötskrikor som snor talgbollar löser jag genom att hänga dem (talgbollarna alltså) i takrännan. Då kann man dessutom stå helt nära bakom fönstret och titta på fåglarna. Ni som har balkong kan hänga fläsksvålen där, det hjälper mot katter och ekorrar.