CITAT (Bettson @ 29-10-2007, 21:16)

Det finns minkfarmar för att det finns avsättning och marknad för pälsprodukterna. Om folk inte köpte minkpäls skulle inga minkfarmar finnas. En onödig produktion.
Fast därifrån till att inte utnyttja skinn, päls och sånt som tillkommit genom naturlig avskjutning och viltvård tycker jag är en helt annan sak.
Att jaga räv är ofta en viltvårdsinsats för att balansera småviltstammarna. Efter en svår vinter kan man behöva jaga räv extra hårt så att rådjurstammen återhämtar sig. Likaså med annat småvilt. Även haren och fågel kan behöva lite hjälp. Foderplatser för dessa djur utan att vakta på räven är att inrätta en rävrestaurang.
Att inte ta tillvara skinnet på den skjutna räven tycker jag är att missakta räven. Då är den ju bara en sopa eller ett avfall om man bara tar livet av sisådär utanvidare. Skjuter man djuret så skall det tas tillvara enligt gammal jägaretik.
Att släppa tamuppfödda minkar ut i naturen att klara sig själva är ingenting annat än djurplågeri.
AJ, AJ...... jag har säkert sagt något olämpligt igen, men läs vad jag skriver två gånger innan ni reagerar. Jag tycker inte illa om räv eller något annat djur. Men jag tycker det skall vara lite balans så att alla djur får finnas.
Helt rätt och bra skrivet.Jag håller med dig Bettson.
Vad jag tycker om miljöaktivister vill jag inte uttala mig om här, min sympati har de definitivt inte.