rekommenderar www.orkideprat.se där finns svar på alla dina frågor!!

Oncidium vill torka ut emellan. Jag dränker min 1 gång/vecka sommartid 1 gång/ 10-14 dagar vintertid. Så låter jag den stå i vattnet 30 min så bulberna hålls släta och fina. Sprayar bladen så många gånger/dag jag kommer ihåg att göra det. Så har jag leca kulor i bottnet av krukan och lite vatten så luften blir lite fuktigare runt bladen, det vill den gärna ha. Näring varannan gång sommartid. Den har precis börjat blomma om från nyaste bulben.
Namnlösa skulle va bra med en bild, men phalaenopsisarna är ju de flesta hybrider så de kan se väldigt olika ut med tunnare och tjockare blad.
Mina phalaenopsisar vattnar jag var 10 dag sommartid och var 14 dag ungefär vintertid. Näring varannan gång sommartid. Sprayar på dem dagligen också. De behöver sällan planteras om i en större kruka, samma kruka går bra. Jag brukar plantera om vart annat år. Skadades många rötter då du planterade om den orkidéen som dog? Man måste va försiktig då man planterar om så inte rötterna skadas. Så behöver den vattnas lite oftare då den är ny omplanterad, men absolut ingen näring då är risken stor för svampangrepp.
Dendrobium har jag också den sköter jag som phalaenopsisarna. Vet inte hur den blommar, men skulle tro att det behövs ny bulb för att den ska blomma.