Som Betty skrev: Tips : Plugga i ett grenuttag i väggen så att det blir ett ledigt uttag för t.ex. sotaren eller skaffa en skarvsladd så att olyckan inte är framme nån fler gång - en billig lösning för några tjugor som du kan fixa själv, utan inblandning av elektriker. Jag tycker att: Det är en bra lösning till nästa gång. Men det kanske krävs en större säkring i skåpet så det är bäst att kolla detta också eftersom både frys och damsugare ska vara i samma kontakt. Att de har damsugare med sig beror på deras arbetsskydd och miljön. Jag tror ju att du får svårt att hävda någon ersättning så lång tid efter.
Som Gossen Ruda skrev: Det som du skriver att sotaren inte ville resa stegen själv är ett typiskt monopolbeteende. Jag skriver: Detta är en arbetsskyddsfråga för sotare.
Gossen Ruda skrev även detta: När oljepriset gick upp övergick vi till el och slängde ut oljetanken. I samband med detta kom vi överens med sotaren att han inte behövde komma mer såvida vi inte skulle elda med ved. Det håller jag visserligen på med varje vinter men sotaren vet inte om det, vad han inte vet har han inte ont av. och jag skriver: En liten varning till dig Gossen Ruda: Om det t.ex. i din skorsten bildas tjära som det gör p.g.a vedeldning och brand skulle uppstå och ditt försäkringsbolag kontrollerar hur ofta sotaren har varit där och han inte varit där så kanske du inte får ut något på din försäkring. Det räcker inte med att du säger att du sotar själv för det måste du kunna bevisa att du i så fall har gått utbildningen som jag tror kostar 3000,00 i alla fall i vår kommun.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|