Oops...jag vill inte hindra nån att tjäna pengar på sitt odlande!
Jag förstod inte riktigt reglerna för vadslagningen (nappade Linus?), men det kanske är att beteckna som dopning att använda andra växter än avtalat?
Jan, vilken jättekul boktitel. Den måste jag spana in.
Vi har ju alla olika förhållningssätt till det vi odlar. En del tycker att växter är som möbler, man ställer dem i ett hörn i trädgården och där ska de stå och vara fina år ut och år in. Eventuellt med lite tuktning då och då för sakens skull. Om möbeln skulle flytta sig, eller kanske försvinna (var tog den vägen??), då var det ingen bra möbel och så handlar man inte den sorten något mer, och berättar för alla vänner att inte köpa den sortens möbler. Man köper bara möbler som andra suttit i eller testat och godkänt. Sedan finns det de som tycker att varje nytt blad eller blomma är spännande, att trädgården är en levande organism där det oberäkneliga har ett egenvärde, att det inte är fusk att vattna lite när det är torrt eller täcka med lite löv på hösten. Lika lite som det inte är mot naturen att ha krukväxter.
Vem har rätt och vem har fel? Givetvis ingen, det är bara olika förhållningssätt. Kanske zonknäckare och möbelköpare skulle ha etiketter typ "riskbenägen" och "ordning och reda" (alternativt gräsmatteägare

) så att missförstånden blev mindre.
Hoppas jag inte retade någon alldeles nu, kände bara för att skriva lite...