Medlem
Antal inlägg: 17
Medlem nr: 701
Finns det någon som provat så vanlig gul lök från frö i zon 5-6 och fått bra resultat? Jag köper smålökar men är inte riktigt nöjd med resultatet. De blir visserligen goda - men inte så stora som jag skulle vilja ha.
Medlem
Antal inlägg: 5 498
Medlem nr: 20
Bästa sättet att få stor lökgenerellt är att så dem attans tidigt. Det finns alltid nån som får stor gul lök ifårn sättläk oc de har säkert optimal jord ( sandig9 och så vattnar de säkert mkt mer än jag - vattnig är A och O för att få större lök. Har man tillräckligt lång säsong så förkultivering utav lök ifårn frön och utplantering så tidigt det bara går. Nu vet jag itne hur tidigt det är för Dig Maggan? Jag har en känsla av att det är slutet av Maj? Kan Du itne prova varmbänk å kanske p s s komma igång 1-2 månader tidigare än vanligt? Det tror jag ahde gjort susen. förresten en allmän fundering - storleken på löken har inget att göra med hur god och hur nyttig den är - mkt av de jättelökarna som säljs har extremt dålig hållbarhet då de är övergödda - en fälla som är lätt att falla i...