Jag såg inte inslaget men jag läste om det i DN.
Har man skapat en lag som heter LASS så får man faktiskt räkna med kostnader.
Såhär står det bl.a i LASS;
CITAT
Verksamhet enligt denna lag skall främja jämlikhet i levnadsvillkor och full delaktighet i samhällslivet för de personer som anges i 1 §. Målet skall vara att den enskilde får möjlighet att leva som andra.
CITAT
1 § Denna lag innehåller bestämmelser om insatser för särskilt stöd och särskild service åt personer
1. med utvecklingsstörning, autism eller autismliknande tillstånd,
2. med betydande och bestående begåvningsmässigt funktionshinder efter hjärnskada i vuxen ålder föranledd av yttre våld eller kroppslig sjukdom, eller
3. med andra varaktiga fysiska eller psykiska funktionshinder som uppenbart inte beror på normalt åldrande, om de är stora och förorsakar betydande svårigheter i den dagliga livsföringen och därmed ett omfattande behov av stöd eller service.
Jag kan säga att det är väldigt få från personkrets 3 som fär assistans utifrån LASS.
När det gäller personkrets 1 så bor vanligtvis den personkretsen på ett LSS-boende och då är det inte brukligt att få assistans enligt LASS eftersom LSS ska täcka det.
Kvar blir personkrets 2. Här kan det handla om dig eller mig. En bilolycka, ett våldsdåd, en sjukdom. Skulle du vilja flytta till ett gruppboende pga att du fått en hjärnskada efter en bilolycka eftersom LASS anses vara för dyr?
Fyyy.
Till Inga från Närke: Jo, man kan ha rätt till assistans om man är äldre än 65 förutsatt att beslutet av beviljandet om assistans togs före 65 årsdagen.
Redigerat av Kathy: 12-11-2007, 22:05