Nu sticker jag ut hakan rejält, men detta är något jag gått och funderat på en längre tid.
I två "fall" i min närhet har de behövande vardera 8 personer i sitt vårdlag. Den ena behövande är ett mycket litet barn, den andra är en vuxen (ej kontaktbar). Dessa två behövande har alltså totalt 16 vårdande personer bundna till sig. Självklart gör de personliga assistenterna ett alldeles utmärkt jobb, det är inte det jag reagerar över. Men 16 personer för att vårda 2!! Jag tror dessvärre inte att assistenterna själva har något inspirierande/utvecklande jobb, även om de flera av dygnets timmar jobbar två stycken.
Jag tror definitivt att det skulle vara en bättre resursanvändning att använda dessa personer till att jobba tillsammans i större enheter. (Självklart skulle inte barnet och den vuxna vara på samma!) Då skulle också fler kunna få vård/hjälp och inte vara tvångsinternerade i hemmet.
Tack för ordet. Börja kasta!
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|