Sitter och planerar med min perennbok i högsta hugg. Har nu ringat in ett antal släkten som jag vill så. Undrar om det är några av dessa som är svåra att dra upp för en nybörjare. Jag vet att vissa behöver kyla etc. men är det några som tex. tar otroligt lång tid för att gro (jag har dåligt tålamod) eller är svåra på annat sätt?
Min lista på intressanta släkten: Agastache - anisisopar Aquilegia – aklejor Artemisia - malörter Astrantia - stjärnflockor Campanula – blåklockor Geranium - nävor Hosta - funkior Hyssopus – isopar Malva – malvor Mentha – myntor Monarda – temyntor Nepeta - nepetor Origanum – kungsmyntor Phlox – floxar Primula – vivor Salvia – salvior Scabiosa – väddar Vinca - vintergrönor
Sen har jag några arter som jag skulle vilja så också, samma fråga gäller för dem: Lamium maculatum - Rosenplister Lathyrus latifolius – Rosenvial Physostegia virginiana – Drakmynta Tanacetum coccineum – Rosenkrage Veronicastrum – Kransveronika
Hoppas någon kan komma med en hint ifall det är något av ovanstående jag borde vänta med i några år....
|