Pizza med färsk spenat och fetaost (receptet kommer från ICAkuriren)
Ingredienser 4 portioner, 2 plåtar:
Deg: 25 g jäst 2 dl vatten 2 msk matolja 1/2 tsk salt ca 5 dl vetemjöl
Tomatsås: 1/2 gul lök, hackad 3 vitlöksklyftor, hackade 1 msk olivolja 2 burkar krossade tomater (à 400 g) 1 tsk strösocker salt och svartpeppar
Fyllning: 2 stora nävar babyspenat (jag brukar ta vanlig färsk spenat) 200 g fetaost gjord på fårmjölk 2 dl riven, lagrad ost (s k pizzaost duger) färsk eller torkad oregano (finhackad vitlök)
Så här gör du: Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervarmt, häll på hälften och lös upp jästen. Tillsätt resten av vattnet, matolja och salt. Arbeta in mjölet lite i taget till en deg. Täck över med en handduk och låt jäsa 30 minuter. Fräs lök och vitlök i olivoljan, tillsätt tomaterna och koka ihop under 5 minuter. Smaka av med socker, salt och svartpeppar. Dela degen i två delar. Kavla ut och lägg på varsin plåt. Bred på tomatsåsen, lägg ut spenaten, smula över fetaosten (jag brukar ha lite hackad vitlök på också) och avsluta med den rivna osten. Grädda pizzorna var för sig i 15 minuter, mitt i ugnen på 250 graders värme. Klipp eller strö över oregano före servering.
|