Som med många sålistor är impecktas såråd generella -ni ser att de talar om "perenner "
Sås utomhus i lådor, krukor eller på ogräsfri kalljord, alternativt i kallbänk, under våren, mars-maj. Sådden placeras i halvskuggigt läge. Perenner omskolas normalt en gång. Vintertäck gärna småplantor första vintern. Vissa arter kräver längre tid. OBS! Frö till perenner med odlingsanv. nr 4 kan även sås utomhus under hösten. Många perenner gynnas av höstsådd.
????? Vad säger detta egentligen -möjligtvis att liljor ev kan behöva en kallperiod? Eller ska de sås på hösten ? -
Allt jag kan om liljor har jag lärt mej av K Karlsson fd Aot forumist :
Det finns två olika typer av liljor i avseende på hur de gror.
Epigeala liljor gror på så sätt att fröet samtidigt skickar ut en rot nedåt och ett hjärtblad uppåt ovan jord-
ett hjärtblad-epigealt Detta sker vid rumstemp eller något lägre kanske + 15 grader och de
behöver överhuvudtaget ingen kylperiod för att gro
Dessa får så småningon fler , riktiga blad och kan blomma redan år två ..krukorna kan förvaras i kallbänk under babystadiet
Det enda bladet vissnar ner relativt tidigt, även de få följande# riktiga "somnar in redan tidigt på hösten
-jag brukar ha dem kvar i krukan -krukan nergrävd i sand/grusig jord i kallbänken över vintern
-asiatiska , trumpetliljor mfl är epigeala (-de snabbare
Hypogeala liljor: Inget syns över ytan, men under jord - i varmt läge -gärna tre månader -bildar den en rot -
så småningom utvecklas denna -fortfarande utan att man sett något !

till en knöl under jord
-denna ska bli liljelöken
Ska liljelöken utvecklas vidare behövs en vinter -lång kylperiod -först därefter växer det upp ett blad från knölen
Detta sker alltså sommar år 2
Sommar år 3 : Flera blad bildas -men det tar 4-5 år innan löken är blombar
Det är inte förrän tredje sommaren som tillväxten av flera blad sker och ofta dröjer det fyra-fem år innan man har en blombar planta.
Lämplig såmånad för dessa sorter är april -då får de garanterat tre månader varmt även i kall zon -en normal höst vinter som följer -krukan lämnas ute
Den får inte torka ut -jag brukar ha plast över vid torrperioder och krukan i kallbänk
Liljor som Orientale , martagon (-krollliljor ) är hypogeala )
Googglar ni inte ? Det tycker jag är klart enklast om man kan svenskt eller vetensakpligt namn -vill man bara kolla in perenner -ja jag hoppas att perennlistan Aot snart funkar som den ska ..
Googla inte på allla namn utan bara sort -tex delpinium -då får man fler bilder
...
Jelitto - ni har väl beställt katalogen? den är gratis, har många bilder och man kan goggla utifrån det vetenskapliga namnet om bild saknas o på så vis lätttare se om man gillar en växt .Mycket lättare med papperskatalogen i "hand"
Dessutom är deras såråd riktigt bra -men zonangivelserna tokiga ...
Redigerat av kerstin z5-6: 13-11-2007, 21:39