CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 22:24)

Dina liljor :
Efter goggling vet jag nu att :
Lilium pyrenaicum epigonal -dvs ett hjärtblad kommer dock något senare än rot delen bildas -typ 1 jag beskrev alltså
Vilket innebär varmsådd i vår -låt stå ute i sommar kallbänk vinter osv enligt första stycket i min tidigare beskrivning
Krolllilja Martagon hör som du ser på min beskrivning till de sk Hypogeala liljorna: -så vårvinter -Inget syns över ytan, men under jord - i varmt läge -gärna tre månader -bildar den en rot -
så småningom utvecklas denna -fortfarande utan att man sett något ! till en knöl under jord
-denna ska bli liljelöken
-låt stå ute därefter i en sommar /+ vinter så utvecklas löken o blad kommer sommar år två
Hannelotte har fått dem att gro inne -färska frö -möjligt -och i så fall visar det sig om du sår dem utan kylperiod nu i vår
Den andra korken

som uttalat sig där om direktgrodd i rumstemp - är jag -och den iakktagelsen är
fel -för de grodde inte ! de var ytligt sådda oh det jag trodde var grodden var ROTEN !

och nu kan jag inte redigera den där fb listan längre ...aaghh

K
Men du, då tror jag jag fattar vart jag rört till det

Å så brukar jag få läsa allt både 3 och 4 ggr innan nåt fastnar dessutom...
Men då är det ju med andra ord rätt dumt å ställa dem i kyla först, eller hur? Utan låta dem gro hela våren och sommaren för att sen få kyla ute under vintern? Och det kommer inte att titta upp nåt första året?
Ja, jag vet att jag är korkad, det fastnar inte så mycket i överfulla skallar, det ska bankas in
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 22:40)

stabila stadiga härdiga perenner de flesta -modest lista

Haha

Ingen risk att känna sig tokig här inte
Nåja det var en del
MALVA sylvestris 'Zebrina'
SALVIA sclarea
är de enda jag känner mig osäker på härdigheten hos -jag har inte testat just dem -de andra är stensäkra i z6
Tosan Här är din tvillingtoffel bienn men självsår sig bra här[attachment=9523:tvilling.jpg]
Ja den var så söt så den fick följa med bara för det

Lite "fuskorchidé"... Kul att den frösår sig