Jag har ett gäng estländska klematisar som söker rossällskap till våren!
Projekt som jag inte hann med i år bara SKA förverkligas nästa år!
Kortändan av min kolonolott ligger ut mot vägen. Det enda som skiljer mig och trafiken utanför åt är ett 1,10 m högt gunnebo stängsel. Full insyn allså.
Där planerar jag en vägg av klematis och rosor!!!
Den blivande rabatten är ca 6 m lång och bredden är justerbar men runt en meter kanske blir lagom.
I ena hörnet finns redan en honungsros och en Karen Blixen planterade i en pallkrage. Karen Blixen ska få flytta på sig - den hamnade på grund av impulsköp och de två passar inte så bra ihop. Det är helt olika utseende på bladen - Karen blixen ser nästan konstgjord ut jämfört med den vildare honungsrosen. Båda är två år gamla och det börjar se trångt ut när honungsrosen börat breda ur sig...
Jag har nio stycken estländare som jag betällde i våras som stiklingar. De ska få en spalje av aremeringsnät att växa på och framför dem ska alltså rosorna stå. Och det är här jag behöver Er hjälp!! Vilka rosor ska jag kompletera med?!
Kanske blir det lite mycket med alla nio klematisarna i en och samma rabatt men dessa har jag att välja mellan (förutastt att alla lever efter vintern...):
Multiblue
Cl. recta mandshuria
Esparanto
Huvi
Jubilenui 70
Kotkas
Mikelite
Niobe
Purpurea Plena Elegans