Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Beställt frön...
          Tosan
          Inlägg 13-11-2007, 20:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 016
          Medlem nr: 10 798

Har nyss beställt frön, bla blev det Krollilja och Pyreneisk lilja.

Impectas såråd:
          4. Lättgroende perenner. Sås utomhus i lådor, krukor eller på ogräsfri kalljord, alternativt i kallbänk, under våren, mars-maj. Sådden placeras i halvskuggigt läge. Perenner omskolas normalt en gång. Vintertäck gärna småplantor första vintern. Vissa arter kräver längre tid. OBS! Frö till perenner med odlingsanv. nr 4 kan även sås utomhus under hösten. Många perenner gynnas av höstsådd.

Så jag undrar om de ska få stå i kylskåpet nåt tag kanske?
          Men funkar de som vanliga liljor så det tar flera år innan det blir nåt? Bara så man vet hur mycket tålamod man ska utrusta sig med giggle.gif

--------------------
          Stolt HBT-kompis

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          kerstin z5-6
          Inlägg 13-11-2007, 22:40
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

stabila stadiga härdiga perenner de flesta -modest lista smile.gif Haha smile.gif Ingen risk att känna sig tokig här inte

Nåja det var en del

MALVA sylvestris 'Zebrina'
          SALVIA sclarea
          är de enda jag känner mig osäker på härdigheten hos -jag har inte testat just dem -de andra är stensäkra i z6

Tosan Här är din tvillingtoffel bienn men självsår sig bra härBifogad fil  tvilling.jpg ( 21.45k ) Antal nedladdningar: 50

Redigerat av kerstin z5-6: 13-11-2007, 22:42

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 13-11-2007, 23:01
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 22:40) *
          stabila stadiga härdiga perenner de flesta -modest lista smile.gif Haha smile.gif Ingen risk att känna sig tokig här inte

Nåja det var en del

MALVA sylvestris 'Zebrina'
          SALVIA sclarea
          är de enda jag känner mig osäker på härdigheten hos -jag har inte testat just dem -de andra är stensäkra i z6
          Både malvan och salvian ska borde klara sig (jag har zon 2-3) enligt min bok som delar upp perenner i A, B, C och D. C betyder: "kan odlas i stora delar av landet på skyddat och väldränerat läge". Jag är helt ointresserad av zonknäckning och håller mej helst till just stabila, stadiga och härdiga perenner! tummenupp.gif

CITAT (Eva 33c @ 13-11-2007, 22:47) *
          Håller med Kerstin, en mycket sansad lista, men jag gissar att den blir längre innan våren är här, eller? Zebrina har jag haft några gånger men inte lyckat få att överleva en vinter. Men den blommar redan första året så man får glädje av den i allafall. Salvia sclarea har jag inte heller lyckats med heller, än.
          Jooo, den lär bli lite längre till våren, eller mycket längre om det blir som sambon misstänker.... blush.gif men jag ska ju ha plats med allt och sen ska det ner i jorden också.... och... ja... crazy.gif

Såg du bor i zon 5 så hos mej kanske de klarar sig då eftersom jag har zon 2-3 (vet inte riktigt)...

CITAT (Eva 33c @ 13-11-2007, 22:47) *
          Jag har precis "nattat" mina kvarvarande perennsådder i krukor, vilket pyssel.
          Berätta, hur gör du då? Jag sådde lite i augusti som är pyttesmått fortfarande så det har jag satt bredvid pelargonerna i källaren, kan det funka?

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 13-11-2007, 23:42
          Länk hit: #4

Gäster

CITAT (*Ulrica* @ 13-11-2007, 23:01) *
          Berätta, hur gör du då? Jag sådde lite i augusti som är pyttesmått fortfarande så det har jag satt bredvid pelargonerna i källaren, kan det funka?

Jag övervintrar dem ute. Krukorna står på marken tätt ihop, sedan lägger jag över en fiberduk (skyddar mot fåglar som vill stjäla namnstickor bla) och sedan lägger jag löv i en vall runt omkring. När snön kommer ordentligt skottar jag över den. I år står krukorna under "tak", dvs en plåt på bockar. Förra året täckte jag med lite plast. Anledningen är att hösten och våren ibland blir väl blöta, och växter i småkrukor kan lätt drunkna.
          Förra året testade jag att ställa några krukor i jordkällaren under vintern. Men det var inte helt lyckat även om de överlevde. Tydligen var det för varmt trots allt för en del, så de gick aldrig i vila utan sköt lite bleka skott i mörktet.
          Men jag har haft någon självsådd akleja som följt med krukväxterna in på hösten. Och den levde hela vintern och hade gått att plantera ut om jag velat till våren. Men annars perenner vissnar ju vanligtvis ner på hösten om de står ute.
          Du får väl titta till dina småplantor och se hur de mår. Jag har inte provat den sortens övervintring,men det kanske funkar när de är så små...
          Kanske har någon annan erfarenheter där.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 14-11-2007, 09:37
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Eva 33c @ 13-11-2007, 23:42) *
          Jag övervintrar dem ute. Krukorna står på marken tätt ihop, sedan lägger jag över en fiberduk (skyddar mot fåglar som vill stjäla namnstickor bla) och sedan lägger jag löv i en vall runt omkring. När snön kommer ordentligt skottar jag över den.

Du får väl titta till dina småplantor och se hur de mår. Jag har inte provat den sortens övervintring,men det kanske funkar när de är så små... Kanske har någon annan erfarenheter där.
          Alternativet är att låta dem stå i fönstret i ett ouppvärmt uthus, där har jag nämligen ställt lavendelsticklingarna, men jag vet inte hur kallt de där miniplantorna klarar. Det är Achillea, Hyssopus och Verbascum som är några centimeter stora och Delphinium som typ bara har fått 1-2 karaktärsblad...
          Hur små är de du har "nattat" utomhus?

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 14-11-2007, 10:01
          Länk hit: #6

Gäster

CITAT (*Ulrica* @ 14-11-2007, 09:37) *
          Hur små är de du har "nattat" utomhus?

Det är allt ifrån riktiga plantor som skulle ha kunnat planterats ut men som jag inte haft plats med i rabatterna, till sånt som grott så sent att det bara är millimeterstora hjärtblad, någon gentiana tex och en del annat pyttigt. Lite svinn har jag varje år på övervintrade plantor i krukor, men ganska "nyckfullt". Dvs jag kan inte se ett direkt samband mellan små och stora plantor eller speciella sorter. Ibland har det som planterats ut gett upp under vintern medan samma planta i kruka klarat sig, och ibland tvärtom.
          Jag ska försöka göra lite aneckningar i vår om vad som lyckats/misslykats. Så jag törs inte ge mig på något absolut råd till dig. Har man flera krukor av samma sort kan man ju testa olika tillvägagångssätt.

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 14-11-2007, 10:10
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (Eva 33c @ 14-11-2007, 10:01) *
          Det är allt ifrån riktiga plantor som skulle ha kunnat planterats ut men som jag inte haft plats med i rabatterna, till sånt som grott så sent att det bara är millimeterstora hjärtblad
          Jaha! Oj! Då kanske jag är onödigt försiktig?
          Men finns det något negativt med att låta dem övervintra "för varmt" (5 grader)?

Citera

Inlägg i den här tråden
          Tosan   Beställt frön...   13-11-2007, 20:18
          *Ulrica*   Jag har också beställt! :yahoo: Sa till samb...   13-11-2007, 20:29
          Tosan   Min sambo börjar va härdad, han bara suckar och sk...   13-11-2007, 20:41
          *Ulrica*   Jellitto har väl betydligt mer, men jag kan så få ...   13-11-2007, 20:49
          Tosan   Ja, jag har suttit på nätet och kollat och skrivit...   13-11-2007, 20:59
          *Ulrica*   Men jag har faktiskt-hör och häpna- köpt frön till...   13-11-2007, 21:49
          kerstin z5-6   Som med många sålistor är impecktas såråd generell...   13-11-2007, 21:31
          kerstin z5-6   yves icke .. de är få där de överdriver härdighete...   13-11-2007, 22:06
          *Ulrica*   Vad har du beställt ? He he... ska jag avslöja hel...   13-11-2007, 22:24
          ingrid fuxwall   He he... ska jag avslöja hela listan... med risk f...   13-11-2007, 22:32
          *Ulrica*   Har du börjat gräva rabatter? Eller blir det komma...   13-11-2007, 22:48
          Tosan   Ja såråd 4 är då verkligen generellt, typ så, men ...   13-11-2007, 22:07
          kerstin z5-6   Hm .. läste du mitt inlägg om liljegrodd ?? ...   13-11-2007, 22:11
          Tosan   Jo det kom jag fram till :) Men om jag förstod rä...   13-11-2007, 22:19
          kerstin z5-6   Dina liljor : Efter goggling vet jag nu att : Lili...   13-11-2007, 22:24
          Tosan   Dina liljor : Efter goggling vet jag nu att : Lili...   13-11-2007, 22:44
          Eva 33c   stabila stadiga härdiga perenner de flesta -modes...   13-11-2007, 22:47
          Eva 33c   Hur små är de du har "nattat" utomhus? D...   14-11-2007, 10:01
          kerstin z5-6   åja .. inte så enkelt-tog ett bra tag innan jag fa...   13-11-2007, 22:44
          Tosan   Tack Kerstin! Tur jag har dig som smäller mig ...   13-11-2007, 22:45
          kerstin z5-6   Såg du bor i zon 5 så hos mej kanske de klarar sig...   13-11-2007, 23:02
          Irene_L   Jag bor i zon 3 och Malva sylvestris "Zebrina...   14-11-2007, 09:50
          *Ulrica*   Jag bor i zon 3 och Malva sylvestris "Zebrina...   14-11-2007, 09:58
          Eva 33c   Är det 5 grader och ljust? Eller 5 grader och mörk...   14-11-2007, 10:26
          *Ulrica*   Är det 5 grader och ljust? Eller 5 grader och mörk...   14-11-2007, 10:38
          Irene_L   Ulrica....Dom ettåriga vallmon blommar hela sommar...   14-11-2007, 10:28

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-08-2025, 09:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon