Hej Emma! Jag kan nog inte ge några vettiga svar på frågan om var vatten finns, står eller rör sig på ditt område, måste nog se med bild för att ens kunna gissa. Jag tror du kan undersöka detta bra själv genom att nu innan tjälen gå omkring där granarna stod, känna jorddjupet emd en spade, gräva upp lite och se hur våt eller torr marken är och vad jorden består av.
På många ställen där gran vuxit får man lägga till en hel del organiskt material för att nya träd ska trivas. I övrigt är det bästa att gräva, smula jorden mellan fingrarna och se om den består av sand, ler eller annat, och sedan välja trädart därefter. Den jordförbättring man gör vid planteringen räcker bara de första åren, sedan måste trädet klara sig i den mark man har. (Det gäller också om man tar dit ett lass med jord och lägger t ex 20 cm över hela området. Jord som man köper består oftast av mullämnen och sand, och mullämnena håller struktur i ett par år, sedan är det mest sand kvar.)
Jag missade var du bor, men kan tipsa om flera bra inköpsställen. Dock är det ofta bra att beställa via en näraliggande plantbutik, för då kan det fungera rent praktiskt att ett träd som inte kommer igång kan lämnas tillbaka. Det kostar några tusenlappar med ett lite större träd.
Och det är sant att större träd klarar sig bättre än om man startar med ett mindre. I naturen, där urvalet är gigantiskt och bara mycket få fröer eller rotskott klarar sig i längden, är de bästa träden ofta frösådda (av sig själva), dvs mycket små i början... Men vi som planterar, rycker upp och placerar om enstaka träd får bättre resultat om vi satsar på lite större.
Dessutom när det gäller så pass många träd som ska inköpas, planteras och underhållsskötas på en gång kan man variera. Snabbväxande träd kan man köpa unga, mindre exemplar av medan de lite känsligare eller svagväxande kan köpas stora.
Ett tips som du säkert redan fått är att inte i en okänd mark plantera allt på en gång. Ett annat tips som kan vara bra att ha är att lämna en plats för nya träd. När man väl börjat plantera träd håller man spaning på nya sorter under flera år och ens smak varierar...
Utrymme också i en trädlund kan du skapa genom att tidigt, ett år efter plantering, stamma upp träden så att kronorna kommer högt och du kan gå under dem.
--------------------
|