CITAT (E-a @ 14-11-2007, 17:51)

Jag jobbar som personlig assistent och märker att många tror att vi bara "vårdar" våra brukare. Fel,fel, fel. Vi ser till att brukarna ska kunna leva ett så normalt liv som det bara går med allt vad det innebär.
Jag kan ju berätta lite av vad jag gör hos min brukare.
Hjälper till med den dagliga hygienen. Ser till att han kommer iväg till alla aktiviteter som dagverksamheten har (är med honom där). Hjälper till med komunikation. Träning. Allt jobb i hushållet.
Detta är bara en del av vad jag gör. Kan/får inte berätta för mycket pga tystnadsplikten.
Ni som ifrågasätter varför man kan behöva 8 assistenter ska veta att det är väldigt ovanligt att vi jobbar heltid ( inom kooperativet jag är anställd av är vi ca 250 assistenter och bara 10 arbetar heltid ) och att det kanske krävs insatser dygnet runt. Och jag är starkt emot att "bunta" ihop alla handikappade i gruppboenden. Varför ska man inte få bo i eget boende bara för att man har ett funktionshinder och behöver hjälp att kunna leva ett så normalt liv som möjligt.
Vill oxå tala om att det är ett väldigt inspirerande/utvecklande jobb.
MVH Peter

Folk i allmänhet skulle nog behöva veta lite mer om ert yrke. Finns så många fördomar om hur ensidigt och ensamt det är. Himla tur att ni finns för dem som behöver det!