Vi har också musinvasion. När jag upptäckte första muslorten under diskbänken skulle jag fånga musen, fångade 9 första dagen, med en fälla, hann inte gå därifrån innan det smällde, sedan fem andra dagen, och nu minst en om dagen, oftast två. Jag köpte en plastmusfälla, efter att dom bara blev nackbrutna i den gamla fällan (fick binda fast den så att dom inte skulle springa bort med den) den nya funkar super, det är som ett litet plastlock som man lägger betet under, sedan när musen försöker lyfta locket så smäller det. Det enda är att dom gnager på den redan döda musen och plasten för att komma åt betet, men fällan kostade tolv kronor eller så så det får väl gå. Vi har två katter, dom fångar möss, men eftersom dom inte kan trolla sig genom skåpsdörrar och genon väggar/golv/tak så hjälper det föga på dom mössen som är i väggen. Jag tycker ändå att du skall ringa anticimex, det ingår i husförsäkringen för det mesta att dom kommer med råttgift. Det är inte farligt för en katt att äta en giftförgiftad mus om det inte blir i mängder, och råttgiftet kommer nog inget annat djur åt när anticimex lägger ut det på eran vind/källare i sina små lådor. Meningen är att mössen skall bli törstiga av giftet och leta sig utomhus efter vatten och dö där.
För den delen har jag kommit på det ultimata betet. En liten bit ÖLKORV! Blir inte dålig, luktar mycket för en musnos, bra konsistens att klämma fast, och tydligen gillar mössen vitlök och starka kryddor.
--------------------
|