Hej!
Är ny på forumet och gör mitt första inlägg. Eller försöker, skulle jag skicka texten och fick upp en reklamsida istället!? Vilken start.. Försöker igen;)
Tåg;
Åker varje jul och nej det är inte lugnt. Så jag håller med använd mp3 eller öronproppar det avvisar folk och hjälper till att slippa stojjet i vagnen. Absolut en fönsterplats i salong. Salong betyder en öppen vagn med platser på båda sidor likt en bättre spårvagn/tunnelbana. Undvik plats med bord som är 4 platser mitt emot varandra. Ben krockar och man störs av fler. Tyst avdelning är toppen men valet på hemsidan gäller mest X2000 finns undantag men inte många.
Ta med en fleece filt som värmer mot dragiga väggar eller fungerar bra som kudde. Den tar lite plats. Lite extra toapapper, det tar slut snabbt på tågen vid jul m lite personal. Var först på plats att gå på tåget så din packning får plats. Alla tar alltid med sig för mkt vid jul.
Åksjuketabletter! Även om du inte tar dom själv, ha en karta med dig att ge bort en tablett till gröna resenärer som sitter runt dig och speciellt åksjuka barn. Det har räddat mig många gånger och tagits emot tacksamt.
Min julresa har byte i Kil. Kils station är kall med hårda bänkar och ofta stängd servering, väskinlämning. Där gäller det att ha en liten fika med sig och femkronor till toaletterna. Gäller många andra stationer i landet. Mynt i fickan alltså.
Jag använder justnu biljetter klass 2 när jag åker, med risken att förlora pengar vid inställd resa. Just nu betyder att man inte får tillbaka bokningsavgift och man mister 100 kronor per biljett. Avbokas senast 7 dagar innan resa.
Jag bokar oftast via internet men bokning på telefon är marginellt dyrare för de lägre priserna på internet brukar ätas upp av bokningsavgiften. Har man möjlighet att gå och hämta ut biljetterna kostar det inget extra och man får den plats man vill sitta på. Rekommenderas.
Blev mkt text. Ska lära mig att skriva kort;) Trevlig resa!
|