Vegetarisk jansson (hittade på nätet nån gång för några år sedan)4 port (blir fler tycker jag, man äter ju så mycket annat på julbordet också)
8 st potatisar, skurna i smala stavar
1 gul lök, skivad
1 msk ströbröd
Gräddblandning:
3 dl grädde
1,5 krm kryddpeppar
5 st nejlikor
1/2 tsk salt
Frästa champinjoner:
3-4 st färska champinjoner, skivade
0,5 krm kanel (detta ger den speciella smaken! jag brukar ta något mer)
0,5 krm kryddpeppar
2 krm salt
1 msk flytande margarin
Gör så här:
Koka upp grädden med nejlikor, kryddpeppar och salt. Låt dra i ca 15 min, sila bort nejlikorna och lägg i den skivade löken och koka upp igen. Låt stå och dra tills champinjonerna är stekta.
Skär champinjonerna i mindre bitar och fräs dem i flytande margarin. Krydda med kryddpeppar, kanel salt.
Varva champinjoner, lök och potatis i en ugnsfast form. Häll över grädden och strö till sist över ströbröd.
Grädda i ca 1 timme och 10 min i 200 grader

Ett till vego-julrecept som jag bjudit på en gång som verkligen är speciellt och jättegott:
Savoykålsblad med valnötter och päronIngredienser 4-6 port
3 – 4 kokta kalla potatisar, 200 g
16 savoykålsblad
1 1/2 dl valnötter
1/2 rödlök
1 litet moget päron
1 1/2 dl Kesella
1 krm riven muskotnöt
1 tsk salt
1 krm peppar
1 msk smält smör
1 msk honung
Gör så här
Sätt ugnen på 250°. Skär bort det grova i mitten på varje savoykålsblad. Koka dem i lättsaltat vatten ca 5 min. Häll av i durkslag och skölj i kallt vatten. Klappa dem torra med hushållspapper. Lägg valnötterna på en plåt och rosta dem i mitten av ugnen ca 5 min. Rör om några gånger. Grovhacka nötterna. Skala och finhacka löken. Kärna ur och skär päronet i små bitar. Mosa potatisen och rör ner Kesella, nötter, lök, päronbitar, muskot, salt och peppar. Fördela blandningen mitt på bladen och vik ihop till små paket. Blanda smör och honung och pensla det på knytena. Värm i ugnen tills rullarna fått lite färg och verkar riktigt genomvarma.