Ja inte är det någon näringskonkurrens mellan en tall eller annat uppväxt träd och en murgröna inte. Det är bara när murgrönan kan täcka blad- eller barrmassan som det kan uppstå problem. Men även om man sätter murgröna i en mindre tall så tar det tid innan problemet uppkommer, och det kan man dessutom åtgärda genom att skära ned murgrönan från barrdelarna, till dess att tallen vinner många meter i höjd.
För att bevara döda träd men ändå klä dem i grönt är det härligt att se klätterväxter planteras tycker jag. Har sett att det görs med allt fler döda fruktträd på sistone. T ex honungsrosor, bokharabinda, kaprifoler, bordsvindruva. Ett dött träd blir en härlig ställning under många år, och bidrar dessutom till mångfalden i ens trädgård så länge det står kvar och sakta bryts ned!
Jag har själv en stor, död gran som jag tänkte försöka få upp pipranka i. Granen måste kapas så att den inte blir en fara om den faller, men en hög stampelare med grenar kommer att få vara kvar. Enda abret är att det på stället är mycket sammanpackad, torr och tunn mark, så det blir en hel del grävjobb.
--------------------
|