Hej! När man har förädlat honungsbär så har man korsat L.caerulea från olika delar av världen så jag tror inte att det går att urskilja varken v.edulis eller v. kamtschatica längre. Letar man på nätet finner man att i Japan är bären runda, på Kurilerna ovala och i Ryssland avlånga. De ryska tycks mogna tidigare och ge högre skörd. Eftersom japanerna vill ha runda bär så försöker man i Kanada att få fram rikbärande buskar med runda bär eftersom Japan kan bli en bra exportmarknad. Jag har sett bilder på bär från en del av de nya klonerna jag köpt och de var alla avlånga. Jag har tidigare ett par fröplantor från vildinsamlat material, två polska sorter Duet och Atut, Blue Velvet och några ryska kloner som jag fått som sticklingar från en kunnig man i Sverige. Jag hoppas så småningom kunna göra en utvärdering av vad som växer bäst i södra Sverige Zon 3. Jag visade stolt några plantor för en polack. Han ryckte på axlarna och sa att kamtschatica jagoda hade han också men det var inget. Då var de amerikanska blåbären han fått från Sverige betydligt bättre. Smaken är olika! Smaken på amerikanska blåbär varierar mycket. Det finns massvis av sorter. Det är bra att vi är några här som vill pröva lite olika bär. Det finns en del som ingen brytt sig om här i landet. Jag har köpt ca 11 olika minikiwi och nu ska vi göra ett försök att få sticklingar från USA av ytterliggare en massa sorter. Vi får se om det lyckas. MVH Jan Lindgren
|