Jan Lindgren
16-11-2007, 13:28
Hej!
Har just varit och hämtat mina nya honungsbär (Lonicera caerulea var Edulis ). !4 nya sorter med 10 av varje. De kostar en mindre förmögenhet men är man nyfiken så kostar det. Plantorna är än så länge små så det tar nog ett par år innan jag får smaka. Visar det sig att någon sort ger bra skörd och är god så kanske den lanseras i Sverige. GRO har tyvärr inte visat något intresse för honungsbär så det här är det första försöket. Jag får inte sälja några plantor och har lovat Balsgård att rapportera hur det går. Jag kommer att rapportera här på odla också. Det är tråkigt att Sverige inte har råd med växtförädling längre och att plantskolorna inte har så stort intresse av vad Balsgård har fått fram. Det är därför viktigt att vi amatörer importerar nya växter och testar dem. Om vi sedan sprider informationen så kan det bli en efterfrågan så att plantskolorna vågar försöka sälja något nytt.
Alla ni som drar upp plantor från egna frön och får fram bra sorter föröka dem vegetativt och sprid dem. Det är lite synd om någon sitter på en fantastisk planta och ingen kan få tag på den. Tänk om ett rådjur kommer och äter upp din unika planta. Har du spritt den kan du få tillbaka den.
MVH
Jan Lindgren
Vad är det för skillnad på denna och blåbärstry (Lonicera kamtschatica) ?
Annars tycker jag att både bärtry (Lonicera ) och bärhäggmispel verkar vara betydligt bättre alternativ än de amerikanska blåbär som handeln satsar så mycket på.
Jan Lindgren
16-11-2007, 15:11
Hej!
Jag tror inte att det är någon skillnad. Blåbärstry är ett tråkigt namn. Förmodligen är det inte säljbart. Krusbärsaktinidia gick absolut inte att sälja men när man gav växten ett bättre namn så fungerade det. I kanada kallas L. caerulea var Edulis ofta för honey berry. Ett klart bättre namn än blåbärstry. Try vet alla att den är giftig och en giftig växt som ser ut eller som smakar blåbär vågar folk inte prova.
Bärhäggmispel äe också ett idiotiskt namn. Det är ingen mispel och alla häggmisplar har bär. Det är bättre att kalla alla förädlade A. alnifolia för det kanadensiska namnet Saskatoon.
Normalt heter ribesarter ribs ex gullrips, rosenrips. Jag undrar om rödrips och svartrips hade varit lika omtyckta som röda vinbär och svarta vinbär?
MVH
Jan Lindgren
Blir lite nyfiken vad är det för skillnad på de du har köpt
o blåbärstry (leonicera kamtshatica) satte en sån i våras
nämligen.
SKUD listar:
Lonicera caerulea L.
2 Lonicera caerulea fk Falun
3 Lonicera caerulea 'Jörgen'
4 Lonicera caerulea 'Kirke'
5 Lonicera caerulea var. dependens Regel
6 Lonicera caerulea var. edulis Regel
7 Lonicera caerulea var. kamtschatica Sevast.
Leonicera kamtshatica resp. Lonicera kamtschatica är nog gamla artnamn, medan de nu samlats upp som sorter av Lonicera caerulea?
Jan Lindgren
16-11-2007, 16:35
Hej!
När man har förädlat honungsbär så har man korsat L.caerulea från olika delar av världen så jag tror inte att det går att urskilja varken v.edulis eller v. kamtschatica längre. Letar man på nätet finner man att i Japan är bären runda, på Kurilerna ovala och i Ryssland avlånga. De ryska tycks mogna tidigare och ge högre skörd. Eftersom japanerna vill ha runda bär så försöker man i Kanada att få fram rikbärande buskar med runda bär eftersom Japan kan bli en bra exportmarknad. Jag har sett bilder på bär från en del av de nya klonerna jag köpt och de var alla avlånga. Jag har tidigare ett par fröplantor från vildinsamlat material, två polska sorter Duet och Atut, Blue Velvet och några ryska kloner som jag fått som sticklingar från en kunnig man i Sverige. Jag hoppas så småningom kunna göra en utvärdering av vad som växer bäst i södra Sverige Zon 3. Jag visade stolt några plantor för en polack. Han ryckte på axlarna och sa att kamtschatica jagoda hade han också men det var inget. Då var de amerikanska blåbären han fått från Sverige betydligt bättre. Smaken är olika! Smaken på amerikanska blåbär varierar mycket. Det finns massvis av sorter.
Det är bra att vi är några här som vill pröva lite olika bär. Det finns en del som ingen brytt sig om här i landet. Jag har köpt ca 11 olika minikiwi och nu ska vi göra ett försök att få sticklingar från USA av ytterliggare en massa sorter. Vi får se om det lyckas.
MVH
Jan Lindgren
Christer i Falköping
17-11-2007, 18:45
Det handlar inte så mycket om att plantskolor och handelsträdgårdar inte är intresserade. Tvärt om tror jag, men kunderna är det definitivt inte. Bara för att det finns en skara intresserade här på Odla och andra fora, finns det inte så många mer utanför. De flesta kunderna vill ha det kända och det de är vana vid. Nytt är uppenbarligen förkastligt, märkte jag i Tråvad. Dessutom är de allra flesta kunderna lata och vill inte behöva anstränga sig med att lära sig något nytt. Ingen kunde vara mer ledsen för det än jag, men så är det för de flesta som försöker sälja växter idag. Nu gäller det bara standardisering även i trädgårdarna.
Christer.
Jan Lindgren
17-11-2007, 19:19
Hej Christer!
Du har tyvärr helt rätt. Det är ett av skälen till att jag gör en demonstrationsodling av olika bär. Intresset för nyheter är minimalt och för att någon ska vara intresserad så måste man visa hur plantorna ser ut och låta kunden smaka både på färska bär och bärprodukter. Det har ingen plantskola resurser eller intresse för så det måste vara en galning som jag som gör det för egna pengar.
Vi som är trädgårdsintresserade får göra reklam för ett ökat sortiment bland våra besökare annars försvinner plantskolorna och det blir bara varuhusen kvar.
MVH
Jan Lindgren
Christer i Falköping
17-11-2007, 21:04
Du är allt annat än en galning, tvärt om!! Vore det inte för sådana som dig hade det inte hänt något alls längre!
Christer.
Men hur skall kunderna vara intresserade av nya växter om de inte vet om att de finns? Om de får se vuxna buskar med bär, eller åtminstone får se och provsmaka på bären eller produkter gjorda på dessa så borde det vara lättare. Något är konstigt med Sverige, i Finland har man ju uppenbarligen både kommersiella odlingar av Saskatoonbär och odlingar för kunde att plocka själva.
Christer i Falköping
18-11-2007, 07:31
Även om man har olika växter för visning är intresset noll. Tyvärr ett faktum.
Christer.
Jan Lindgren
18-11-2007, 10:19
Hej!
Jag hoppas att om några år ha saskatoon till självplock. Tyvärr så tog det ca 20 år att lansera amerikanska blåbär. Det här a är nog det första året det varit riktigt stor efterfrågan på bär. Så om 20 år så äter folk saskatoon. Förhoppningsvis.
MVH
Jan Lindgren
Ophelia
18-11-2007, 20:33
Men vad roligt! Håll oss informerade. Jag hoppas de smakar riktigt gott

Hade jag haft en egen trädgård så kan jag lova att jag oxå hade varit en "testargalning"
Christer i Falköping
20-11-2007, 19:25
Ja, du måste berätta framöver hur det går!
Christer.
Ezereht
12-06-2008, 22:03
Hur har det gått? Vilken sort av bärtry gillade du bäst?
Jag har en saskatoonbuske som heter "martin", har du den Jan?
Fem år senare är jag lite nyfiken på hur det gick?
Buskarna borde bära rikligt med frukt nu...
Jan kan du dela med dig av någon kul info?
CITAT (Jan Lindgren @ 16-11-2007, 14:28)

Hej!
Har just varit och hämtat mina nya honungsbär (Lonicera caerulea var Edulis ). !4 nya sorter med 10 av varje. De kostar en mindre förmögenhet men är man nyfiken så kostar det. Plantorna är än så länge små så det tar nog ett par år innan jag får smaka. Visar det sig att någon sort ger bra skörd och är god så kanske den lanseras i Sverige. GRO har tyvärr inte visat något intresse för honungsbär så det här är det första försöket. Jag får inte sälja några plantor och har lovat Balsgård att rapportera hur det går. Jag kommer att rapportera här på odla också. Det är tråkigt att Sverige inte har råd med växtförädling längre och att plantskolorna inte har så stort intresse av vad Balsgård har fått fram. Det är därför viktigt att vi amatörer importerar nya växter och testar dem. Om vi sedan sprider informationen så kan det bli en efterfrågan så att plantskolorna vågar försöka sälja något nytt.
Alla ni som drar upp plantor från egna frön och får fram bra sorter föröka dem vegetativt och sprid dem. Det är lite synd om någon sitter på en fantastisk planta och ingen kan få tag på den. Tänk om ett rådjur kommer och äter upp din unika planta. Har du spritt den kan du få tillbaka den.
MVH
Jan Lindgren
Dessa bär som ni pratar om är de släckt med dessa Billardiera longiflora ? De ser nästan likadana....
Billardiera longiflora Bild
[attachment=69355:Billardi...ra090816.JPG]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.