Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Begonia
          Abelone
          Inlägg 18-11-2007, 10:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 13 170

Finns det någon som vet hur jag får bort mjöldagg på min begonia?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 18-11-2007, 11:14
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det är svårt, vi har inga dundermedel i butikerna. Är det en slit och slängbegonia skulle jag slänga den och köpa en ny. Är det en mer udda sort skulle jag plocka bort de blad som man ser har mjöldagg på sig sedan skulle jag ställa plantan ljust och ganska kallt (varm torr inomhusluft + dåligt ljus förvärrar mjöldaggsproblem) sedan skulle jag pruta plantan 1-2ggr i veckan med atamonvatten tills det är försommar igen och man kan ställa ut blomman utomhus.

Är det en knölbegonia så skulle jag bara låta den vissna ner och sedan plocka bort de vissna bladen och förvara knölarna till våren då man planterar dem i ny fin jord och börjar driva på dem.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Abelone
          Inlägg 18-11-2007, 11:59
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 13 170

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-11-2007, 11:14) *
          Det är svårt, vi har inga dundermedel i butikerna. Är det en slit och slängbegonia skulle jag slänga den och köpa en ny. Är det en mer udda sort skulle jag plocka bort de blad som man ser har mjöldagg på sig sedan skulle jag ställa plantan ljust och ganska kallt (varm torr inomhusluft + dåligt ljus förvärrar mjöldaggsproblem) sedan skulle jag pruta plantan 1-2ggr i veckan med atamonvatten tills det är försommar igen och man kan ställa ut blomman utomhus.
          Är det en knölbegonia så skulle jag bara låta den vissna ner och sedan plocka bort de vissna bladen och förvara knölarna till våren då man planterar dem i ny fin jord och börjar driva på dem.

Tack Åsa,för ditt svar.Det låter nästan som jag måste kasta den,men det är synd för den ska till och blomma igen...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 19:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon