Maglarps nya kyrka har jag ingen minnesbild av tyvärr trots att jag säkert sett den några gånger. Däremot kommer jag svagt ihåg Håslövs spetsiga torn och Rängs kyrka. Dom låg utefter vår cykelväg ner till Fredshög för att bada. Den senare fö samma typ av kyrka som i Vellinge, som låg tvärs över gatan från morföräldrarnas hus. Just skånska landsortskyrkor är typexempel på varför kyrkor har rivits och kommer att rivas. Dom står som monument över urbaniseringen, folket har flyttat från landet in till samhällena. Hur många monument skall vi bevara? Beträffande Vellinge kyrka så var jag där första gången när jag döptes, sista gången när mormor begravdes för många år sen.
Liatorp kommer jag inte ihåg nåt om men däremot mer från Linnés Råshult som ligger några stenkast därifrån. Trollkast alltså. Där är fint och även i trakterna omkring. Höö t.ex. Jag var där med entomologföreningen. I samma förening där jag förra veckan lyssnade på ett föredrag av Marcus Franzén som doktorerat på insektsfaunans förändring i Råshults omgivning sen Linnès tid.
Nej, min bäste Sven Jönsson, jag är inget troll. Att ha åsikter medför ingen trollstämpel. Att däremot värna kyrkor samtidigt som man gör reklam för kommunismen är tillräckligt udda för att man skall bli misstänkt som troll.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|