CITAT (Gossen Ruda @ 20-11-2007, 09:55)

Förekommer väl mest i Skåne där jägarna har uppfödning av kräken så att jägarna skall ha nåt att skjuta på. Dessutom får dom då också jaga duvhöken som också gillar fasanmiddag. Norrut är dom ovanligare.
Men Ruda då..... Jag som trodde du var fågelvän, varför kallar du fasaner för kräk. Det låter inte riktigt uppskattande tycker jag.
Att du spider negativa omdömen om jägarne det vet jag redan, men nu blir jag förvånad vad har fasanerna gjort för ont.
Och enligt ditt tidigare resonemang om att flera vargar ger färre rävar som ger flera rådjur, så borde väl samma resonemang ge att flera fasaner ger flera duvhökar om man nu vill ha det. Eller var det KURT som sa så, jag kan ha fel. Blandar ihop er båda jämt.
Att man föder upp fasaner är väl en komplement till att diken och annat högt gräs, buskar och sånt som fasanerna behöver har tagits bort från jordbrukslandskapet. På många hålll försöker man ge det tillbaka på trädor och annat så att fältvilt ska klara sig självt. Men att föda upp som komplement är väl inget fel.
Jag tycker nog att det är ditt uttalade jägarhat som är det största problemet. Det kan aldrig vara bra att så kategoriskt tycka illa om en grupp människor man inte känner och inte heller vill lära känna.
Tänk på lilla hjärtat Ruda.