Måbär är inte någon speciellt svår häck att klippa, men det handlar helt om erfarenhet, armstyrka, din längd samt hur hög du tänkt att ha häcken. Det som tar tid är, enligt min erfarenhet inte själva klippningen utan uppsamlandet och bortförseln av det avklippta materialet. Det mest bekväma är naturligtvis om man har möjlighet att flisa det på plats och lägga som täckmaterial omkring häckplantorna.
Men att bygga upp en måbärshäck till 130 cm tar tid och under den tiden hinner man oftast bilda sig en vana vid att klippa. Naturligtvis tar det också mindre tid att klippa i början. Räkna med 6-8 år för att bygga upp en ORDENTLIG, TÄT och VACKER måbärshäck till 130 cm om du börjar från början med små häckplantor. Tänker du dig sen en häck på över 130 cm blir det genast en annan tidsfråga eftersom det då kan behövas specialsaxar och/eller stege.
Klippt måbärshäck är mycket tacksam pga av sina tunna grenar och tillväxtrespons vid klippning. Jag tycker dock man bör räkna med två klippningar per säsong, antingen två sommarklippningar eller en sommarklippning och en vårvinterklippning. Har man en elektrisk eller bensindriven häcksax är det en stor kraft- och tidsbesparing.
För 60 meters sammanhängande måbärshäck på 130 cm på plan mark med gott om utrymme och mig själv som van klippare skulle jag räkna med 1,5-2,5 timmars klippning samt 3-4 timmar uppsamlingsjobb. Lite mer tid för en ovan klippare men mindre tid i uppbyggnadsskedet.
--------------------
|