Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vegetariska matrecept sökes!
          Christoffer
          Inlägg 19-11-2007, 10:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 616
          Medlem nr: 439

Jag undrar om någon här på forumet har tips på vegetariska maträtter för frukost och middag?

Dessutom undrar jag vilken vegetarisk mat, ensamt eller i kombination som ger ett fullvärdigt protein?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sailor Pluto
          Inlägg 20-11-2007, 18:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 982
          Medlem nr: 8 942

Olika ärtor, linser och bönor är viktiga för oss som helt eller delvis utesluter kött ur kosten. Speciellt sojabönor, tofu och kikärter är bra att stoppa i sej. Man ska också se till att få i sej tillräckligt med järn (finns förutom i kött även i: nötter, flingor, linser, ärter, bönor, tofu, fikon och spenat). För att få bättre upptag av järnet bör man äta något med c-vitamin i, t.ex. citrusfrukter.
          Informationen ovan är hämtad från Vegetariskt.com.

Är väldigt intresserad av ämnet, eftersom jag själv är vegetarian periodvis (kött äter jag bara om jag vet att djuret har levt ett så naturligt liv som möjligt och behandlats bra). Ska leta rätt på några recept, ett ögonblick bara... Så där smile.gif

Potatissallad (förutom att den är god så har den lågt GI) ca 4 portioner

1/2 kg valfri potatis
          400 g broccolibuketter
          1 burk (ca400g) kidneybönor
          1 äggula
          2 tsk valfri senap
          2 tsk vitvinsvinäger
          ca 1 dl olivolja eller solrosolja
          salt&peppar
          kapris, tomater och ev oliver

Koka potatisen mjuk, lägg i broccolin i kastrullen de sista minuterna. Låt alltsammans rinna av. Dela potatisen i mindre bitar. Öppna burken med bönor, skölj av dem och blanda försiktigt med potatisen och broccolin.

Gör dressingen i en stor skål. Börja med att vispa ihop äggula, senap och vinäger. Tillsätt oljan droppvis tills du har fått en gul krämig sås. Jag lovar, är man försiktig så skär den sej inte! Smaka av med salt och peppar. Lägg ner potatis, broccoli och bönor i skålen. Strö över hackade tomater, kapris och oliver. Klart!

Tips: Byt ut kidneybönorna mot vita bönor, adzukibönor eller andra bönor du gillar. Kikärter blir också goda! Som tillbehör kan man servera t.ex. grönsaksbiffar, kikärtsbiffar eller någon sojaprodukt.
          ------------------------------------------------------------------------------
          Kikärtsmos ca 4 portioner (lågt GI här också!)
          1/2 kilo mjölig potatis
          1 burk (400 g) väl avrunna kikärter
          200 g gröna ärter
          lite mjölk
          olivolja eller smör
          salt&peppar
          citron, ev oliver

Skala och koka potatisen. När den nästan är klar häller man i kikärter och gröna ärter i kastrullen så att de blir genomvarma.

Häll av vattnet och pressa genom potatispress för ett fint mos, eller kör med elvisp om du vill ha ett tuggigare mos. Rör/vispa ihop med en skvätt mjölk och en smörklick/olivoljeslurk. Smaka av med salt, peppar och citron. Dekorera med oliver och kanske några hela kikärter och görna ärter.

Kan serveras med ungefär samma tillbehör som potatissalladen.

sweatingbullets.gif Frukostalternativen kommer senare, i ett nytt inlägg...

Redigerat av Sailor Pluto: 20-11-2007, 18:45

--------------------

Stolt HBT-kompis
          Angelica i zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo

Citera

Inlägg i den här tråden
          Christoffer   Vegetariska matrecept sökes!   19-11-2007, 10:20
          Christoffer   Tackar! Det där måste jag prova. Hur är det m...   20-11-2007, 20:38
          Eva-Helene   Kolla på http://vegan.nu/   20-11-2007, 21:09
          myskmadra   Istället för sojabönor har du provat att äta tofu?...   20-11-2007, 21:17
          Hans i Värmland   Jag kan verkligen rekommendera Quinoa som tillbehö...   20-11-2007, 21:41
          freddie   Gör vegetariska buritos! Tortillabröd Grönsa...   20-11-2007, 21:51
          myskmadra   Till frukost kan du prova att koka gröt på krossat...   20-11-2007, 22:27
          Eva St   Här kommer ett recept på vegetarisk lasange som br...   20-11-2007, 23:51
          KURT   Falafel på rätt sätt: http://gittosmat.blogspot.c...   21-11-2007, 07:23
          zissi   Falafel på rätt sätt: http://gittosmat.blogspot.c...   23-02-2010, 18:17
          smuleborg   Finns du här Kurt eller någon annan kunnig? Jag tä...   23-02-2010, 21:28
          zissi   Har du ingen fritös (vem har det?), rekommenderar ...   23-02-2010, 22:45
          zissi   Har du ingen fritös (vem har det?), rekommenderar ...   24-02-2010, 13:17
          Felicia   Jag äter själv gärna vegetariskt, tillagar mycket ...   21-11-2007, 12:22
          netaave   BLOMKÅL MED OST 4 port 1 stort blomkålshuvu...   22-11-2007, 00:53
          Solhatt   Hasselnötsstek (nu ska vi se hur det går, detta ä...   30-11-2007, 16:08
          Henrik_   vegetariskt.com är en höjdare! Där finns masso...   30-11-2007, 16:13
          Nauti   Jag har en tråd här på forumet som jag borde uppda...   23-02-2010, 22:38
          EKLO   Varje söndagkväll brukar jag göra en stor grönsaks...   24-02-2010, 08:57
          zissi   Tack EKLO, det låter enkelt och gott :tummenupp:   24-02-2010, 10:29
          smuleborg   Jag ska också testa Kurts recept. Och steka dem (k...   24-02-2010, 19:10
          Nauti   Ett tips kan vara att ställa ut dem utomhus innan ...   24-02-2010, 20:29
          mamamaggan   Åt en jättegod moussaka hos en kompis i går kväll....   05-03-2010, 08:11
          EKLO   Gott är att skala en rotselleri, skiva den i centi...   06-03-2010, 15:30

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 02:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon