Medlem
Antal inlägg: 982
Medlem nr: 8 942
Olika ärtor, linser och bönor är viktiga för oss som helt eller delvis utesluter kött ur kosten. Speciellt sojabönor, tofu och kikärter är bra att stoppa i sej. Man ska också se till att få i sej tillräckligt med järn (finns förutom i kött även i: nötter, flingor, linser, ärter, bönor, tofu, fikon och spenat). För att få bättre upptag av järnet bör man äta något med c-vitamin i, t.ex. citrusfrukter. Informationen ovan är hämtad från Vegetariskt.com.
Är väldigt intresserad av ämnet, eftersom jag själv är vegetarian periodvis (kött äter jag bara om jag vet att djuret har levt ett så naturligt liv som möjligt och behandlats bra). Ska leta rätt på några recept, ett ögonblick bara... Så där
Potatissallad (förutom att den är god så har den lågt GI) ca 4 portioner
1/2 kg valfri potatis 400 g broccolibuketter 1 burk (ca400g) kidneybönor 1 äggula 2 tsk valfri senap 2 tsk vitvinsvinäger ca 1 dl olivolja eller solrosolja salt&peppar kapris, tomater och ev oliver
Koka potatisen mjuk, lägg i broccolin i kastrullen de sista minuterna. Låt alltsammans rinna av. Dela potatisen i mindre bitar. Öppna burken med bönor, skölj av dem och blanda försiktigt med potatisen och broccolin.
Gör dressingen i en stor skål. Börja med att vispa ihop äggula, senap och vinäger. Tillsätt oljan droppvis tills du har fått en gul krämig sås. Jag lovar, är man försiktig så skär den sej inte! Smaka av med salt och peppar. Lägg ner potatis, broccoli och bönor i skålen. Strö över hackade tomater, kapris och oliver. Klart!
Tips: Byt ut kidneybönorna mot vita bönor, adzukibönor eller andra bönor du gillar. Kikärter blir också goda! Som tillbehör kan man servera t.ex. grönsaksbiffar, kikärtsbiffar eller någon sojaprodukt. ------------------------------------------------------------------------------ Kikärtsmos ca 4 portioner (lågt GI här också!) 1/2 kilo mjölig potatis 1 burk (400 g) väl avrunna kikärter 200 g gröna ärter lite mjölk olivolja eller smör salt&peppar citron, ev oliver
Skala och koka potatisen. När den nästan är klar häller man i kikärter och gröna ärter i kastrullen så att de blir genomvarma.
Häll av vattnet och pressa genom potatispress för ett fint mos, eller kör med elvisp om du vill ha ett tuggigare mos. Rör/vispa ihop med en skvätt mjölk och en smörklick/olivoljeslurk. Smaka av med salt, peppar och citron. Dekorera med oliver och kanske några hela kikärter och görna ärter.
Kan serveras med ungefär samma tillbehör som potatissalladen.
Frukostalternativen kommer senare, i ett nytt inlägg...
Redigerat av Sailor Pluto: 20-11-2007, 18:45
--------------------
Stolt HBT-kompis Angelicai zon 4-5, sambo med en karl och ett halvt zoo