Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad kan det här vara för äppelsort?, Mina äpplen
          lenamarianyq
          Inlägg 15-11-2007, 11:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 13 155

De här åpplena som jag fotat står i en gammal kulturträdgård i Västerås. De är gula o avlånga o de godaste äpplen jag smakat. Söta asomatiska med krispigt kött. Skalet är gult med viss rodnad mot solen. De kan bli lite mjöloiga om de legat o har praktiskt taget ingen hållbarhet alls. De är jättebra att använda i all matlagning o vid bak men måste användas direkt. Det är alltså sommaräpplen o mognar i slutet av september.Snälla kom med tips om det är möjligt.Bifogad fil  IMG_0249.JPG ( 81.18k ) Antal nedladdningar: 45
          Bifogad fil  IMG_0250.JPG ( 82.44k ) Antal nedladdningar: 62
          [attachment=
          9585:IMG_0251_3.JPG]Bifogad fil  IMG_0252.JPG ( 71.53k ) Antal nedladdningar: 46
          Bifogad fil  Kopia_av_IMG_0252_2.JPG ( 13.52k ) Antal nedladdningar: 21
          Bifogad fil  IMG_0250.JPG ( 17.48k ) Antal nedladdningar: 15

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  IMG_0251_3.JPG ( 68.94k ) Antal nedladdningar: 62

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jan af Lisö
          Inlägg 19-11-2007, 10:23
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Hej

Skulle behöva se även bilderna på äpplen i genomskärning (både vågrätt och lodrätt) med ett måttband/linjal bredvid. Då ser man såväl storleken som formen på kärnhuset.

Då kan man jämföra med bilder i äppelböckerna. Jag tycker att äpplen på bilden har en så annorlunda form att de borde kunna identifieras om de tillhör landets 250 vanligaste sorter. För mig ser de ut som korsning mellan Melon och Transparente Blanche.

Hade tänkt kolla i Anton Nilssons pomologi, den är uppdelad per landskap och då borde det kanske vara någon lokal sort från Västmanland eller landskapen runtomkring !!!
          ---

Namnet är av intresse för oss andra om Ni tycker att de är "godaste jag ätit". Jag skall ympa 20 olika sorter (inte på en gång) och då behöver tips på goda och friska (ej kräftkänsliga) äpplen.

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 20-11-2007, 20:06
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (Jan af Lisö @ 19-11-2007, 10:23) *
          Hej

Skulle behöva se även bilderna på äpplen i genomskärning (både vågrätt och lodrätt) med ett måttband/linjal bredvid. Då ser man såväl storleken som formen på kärnhuset.

Då kan man jämföra med bilder i äppelböckerna. Jag tycker att äpplen på bilden har en så annorlunda form att de borde kunna identifieras om de tillhör landets 250 vanligaste sorter. För mig ser de ut som korsning mellan Melon och Transparente Blanche.

Hade tänkt kolla i Anton Nilssons pomologi, den är uppdelad per landskap och då borde det kanske vara någon lokal sort från Västmanland eller landskapen runtomkring !!!
          ---

Namnet är av intresse för oss andra om Ni tycker att de är "godaste jag ätit". Jag skall ympa 20 olika sorter (inte på en gång) och då behöver tips på goda och friska (ej kräftkänsliga) äpplen.

Alla mina är uppätna så jag kan inte bidra med någon bild, men kan återkomma nästa sensommar.

ingrid

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 06:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon