CITAT (Gossen Ruda @ 21-11-2007, 08:53)

Snälla Bettson, du läser mitt inlägg som fan läser bibeln. Det var bara den värsta sorten jägare jag menade, du drar alla över en kam.
En införd art är införd för all framtid för den tillhör inte vårt ekosystem. Det är ett otyg.
Sen vet jag inte om jag har lust att fortsätta debatten för du sluggar vilt omkring dig så fort man kritiserar jägare. Trots att du själv vidhåller att det finns dåliga jägare så försvarar du ändå jägarkåren som helhet. Enligt min mening så är grundproblemet i dom flesta fall att jägare i allmänhet betraktar dom vilda djuren som en resurs som skall användas och brukas, att dom skall få finnas till för sig egen skull och sköta sig själva går inte att fatta.
No hard feelings Ruda, inte från min sida i alla fall. Men nu gav jag en rejäl käftsmäll just för att påvisa att jag tycker att du generaliserar, när du uttalar dig, så är det alla jägare som är dåliga. Du drar alla över en kam. Sedan när man så att säga motsäger dig ändrar du dig till att det är en del jägare du inte gillar. Och då blir du förbannad för att jag generaliserar.
Jag blir lite upprörd just över att du ofta klipper till hej vilt som att alla jägare är dåliga, annars hade jag inte sagt något.
Du säger att jägarna gör si och jägarna gör så, dvs alla jägare. Inte att den del jägare jag känner gör si eller anser så.
Att jag mopsar mig beror just på att du oftast generaliserar jägarkåren som homogent dåliga. Det är ditt cdet vore mycket roligare att lyssna till vad du säger om du inte säger så här är det.Punkt. Om du i stället uttrycker dig som att jag anser att det är så här därför att osv.
Jag försvarar inte jägarkåren som helhet men jag känner många bra jägare. Dom dåliga försöker jag att inte ha att göra med. Det finns bra och dåliga jägare precis som det finns bra och dåliga läkare bilreparatörer och annat. Jag känner en hel del dåliga hundförare tex. Jag färsäker mota dom genom att visa att en bra hundförare kan nå bättre resultat. Jag
försöker i alla fall vara lite nyanserad och se saker från olika håll. Men en sak är säker ju mera dämpad och ödmjuk en person är desto mera respekt får jag för deras kunskap och jag lyssnar villigare.
Myntet har alltid två sidor Ruda.