CITAT (KURT @ 21-11-2007, 04:19)

Ornitologerna ser många exempel på illegal jakt, tyvärr vågar de inte alltid anmäla. Men det finns ju som tur är undantag, och lägg märke till att detta skedde 2 helger i rad med helt olika jägare på en av Sveriges största fågellokaler, mörkertalet är enormt.
http://iloblog.segerstadsfyr.se/dagbok?Home&post=145http://iloblog.segerstadsfyr.se/dagbok?Home&post=153 Själv har jag flera gånger sett illegala fällor i skogen (de var inte brukbara efter att jag passerat), förmodligen avsedda för räv eller lodjur.
Kan inte säga annat än att det är beklagligt och olagligt. Samtidigt så kan jag säga att varken min man eller jag eller någon i hans jaktlag har någonsin gjort något olagligt. Jo förresten vi parkerade fel in gång för fem år sedan, jag ska inte ljuga. Parkeringsplatsen var så smutsig att symbolen för handikappparkering på asfalten inte syntes och skylten för handicapparkering var nertagen.
Likaså var den ornitolog som falsk anmälde en jakkamrat i vårt jaklag helt olaglig. Så det finns nog skit på båda sidor. Men vi har inte gjort en hemsda av det.Vi har en hel del ornitologer på vår mark och vi upplever många gånger att de hotar oss med sina kameror och objektiv. Vi är nogranna med att inte skjuta fel fågel men som du vet kan ibland flera arter av gäss flyga blandat och man kan ta fel. Hund har vi alltid med osv. Det förekommer faktiskt att man kan ta fel på djur när man skjuter älg också. Det ska inte hända men det gör det. Man får plikta ett belopp och det är väl inte mer än rätt. Men samtidigt kan jag inte anse att man är en uppsåtligt brottling för det. Man kan jämföra det med en trafikolycka. Det var inte meningen att man skulle vara med i en olycka, men någonstans gick det fel. Men det är skillnad på att avsiktligt orska olyckan tex genom att köra rattfull.
Det har hänt att ornitologerna blockerar våra vägar, tyst tittar ut oss. Hälsar inte osv. TÄnk om de i stället hade sagt hej. VI har sett den och den skyddsvärda arten i inflygande sträck. Den har dom och dom kännetecknen, det kan vara till hjälp så att ni inte skjuter fel. Vore inte det bättre.
Det jag efterlyser Kurt är att du skulle kunna vara ense med mig om att vissa jägare gör fel och att de flesta inte gör det. Samt att de flesta ornitologer är intressede och lagliga med att en del inte är det.
Den vore det intressantare att utbyta kunskap i stället för att ha en batalj om att ha rätt, eller?