Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891
Trots att jag testat flera år har jag aldrig lyckats men nu i kväll bar jag årets fina buske - som den växt! och undrar hur jag ska sköta denna så att jag har något att sätta ut till våren.
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358
vilken zon bor du ?? rosmarin övervintrar ute i zon 1-2 då i sandig jord och söderläge , i zon 2 kan du vira in den i fiberduk eller grönvinter väv mest för att skydda den för kyliga vindar som den inte gillar . har 3på friland med lyckat resultat med och utan skydd . min mormor har haft i kruka utan skydd en vinter med lyckat resultat i zon 1-2 .
inne -- ha den ute tills det blir ett par rejäla frost nätter ( den blommar bättre om den utsätts för frost ) sen övervintra den svalt 0c +5c helst fuktig luft men torr jord och ev ljust . spraya den med vatten men håll jorden torr vattna 2-gånger om vintern sen tar du ut den väldigt tidigt på våren . fortare du kan ta ut den desto bättre ta ut den i norr när norr håller +5c och ta in den om det går under -5c -10c dvs du kan ta ut den redan i feb-mars , sen sätt den soligare när den vant sig