Jag tycker att man kan ha minst tre äppleträd om man har plats, ett sommar, ett höst och ett vinter. Själv har jag planterat Silva, Aroma och Sävstaholm, har tänkt att plantera minst ett par till, dessutom har jag planterat Reine claude-plommomet, men eftersom det tar sådär 10 år innan det ger frukt så satte jag ett Czar också. Päron har jag bara planterat ett än så länge, Esperens herre om jag inte minns fel, jag vill ha ett gråpäronträd, mest för att dom blir s himla fina. Ett bigarråträd Gårdebo, det enda jag hittat som är härdigt i zon 4. Allt detta planterade jag förra året när vi flyttade hit, jo, en valnöt också, men den är bara för att den är snygg. FLÄDER är ett måste i trädgården, flädersaft på sommaren är inte fel, vinbär, krusbär, hallon, björnbär, ja, alla bär som går. Persikoträdet Frost har jag, ser fint ut och ger frukt trots att det har blivit uppgrävt och flyttat minst en gång om året de senaste 4 åren. Och det finns ett mullbär som jag bli himla sugen på att prova, mullbär och lavendel får mig att tänka på min Grandma i england. Ja, jag vill ha de fruktträd som går att odla, dessutom finns det inget finare träd året om än ett äppleträd!
--------------------
|