är lyckligt lottad att ha sandjord på hela tomten (både positivt och negativt), men mest positivt vid zonknäckning:)
Mina föräldrars trädgård där jag regerar
Ficus carica (troligen Bornholmsfikon): har fixat en vinter mot söder garagevägg.Topparna frös ner ca 5-10cm
Arbutus unedo Smultronträd: första vinter, väntar med spänning
Eriobotrya japonica japansk mispel: utplanterad i år bredvis fikonet
Cistus Laurifolius cistros: fullt härdig zon 1
Yucca gloriosa: en vinter, ihop buntade blad, inga köldskador
Yucca glauca: första vintern, ska vara en av dem härdigaste Yuccorna
Opuntia phaeacantha andra året fin blomning i sommras, inget skydd i stenparti med sandunderlag +10cm rensand+ lavakross
Echinocereus utplanterade i år glas kommer läggas på
Rosmarinus officinalis Rosmarin: första året. en sitter direkt i sandjord andra i stenparti
Dioscorea Jams: fullt härdig i Zon 1
Sauromatum venosum ödlekalla. stått ute flera år ingen blommning och bladbildningen kommer igång sent
Diospyros lotus dadelplommon: spontan frösådd 3 år fick stå kvar på plats. Klarar sig fint
Sarracernia purpurea hybrid Flugtrumpet:första året fullt härdig
Asimina triloba Pawpaw: en vinter klara sig finfint utan täckning
Liriodensron chinense kinsesiskt tulpanträd: fortfarande i kruka planteras ut i vår. exet på kivik- äsperöds arboretumet klarar sig
bra och är 4m hög om jag inte minns fel
Punica granatum: fryser ner om vintern men kommer igen
Passiflora caerulea `Constance Elliot´ vit blåpassionsblomma: planteras ut i vår. klarar sig antagligen bra, slår rotskott
Ceratonia siliqua Johannesbördträd: står i kruka på balkongen kommer täcka krukan mot väta
mer kommer nog med tiden
Sarracenia purpurea finns förvildad i en mosse vid Skåne-Blekinge gränsen sen 1940talet tror jag
Redigerat av woodcreature: 22-11-2007, 21:14